Drammen Slip & Verksted hadde omtrent 700 ansatte i løpet av 1960-årene. Årene 1966–1968 ble et sentralt vendepunkt for bedriften. I denne tiden fant verkstedet sin fremtidige spesialitet, med hurtiggående kjøle- og fryseskip for trafikk på verdenshavene.
På 1960-tallet var det et voksende marked for spesialiserte kjøle- og fryseskip. De fleste som var i drift var relativt små, og det meldte seg et behov for større og mer tidsmessig tonnasje. DS & V hadde lenge levert kjøle- og fryseskip, blant annet i samarbeid med nabobedriften Drammens Jernstøberi, som var leverandør av kjølemaskineri.
I 1966 oppsto en symbiose mellom Bergs i Drammen, Marinens Hovedverft, skipsreder Harry-Irgens Larsen (rederuet Gotaas-Larsen, nå Golar) og Klaveness Chartering. Det ble utviklet et konsept for kjøleskip med lasteevne på over 300 000 kubikkfot. Ett år tidligere hadde Gotaas-Larsen bygget to kjøleskip ved Framnæs Mek. Verksted i Sandefjord med en kapasitet på 250 000 kubikkfot. Gotaas-Larsen kontraherte tre skip av den nye typen som ble sluttet via Klaveness Chartering til Salén-gruppen i Stockholm. Skroget ble i utgangspunktet tegnet ved Marinens Hovedverft. Da skipstypen skulle testes i Modelltanken i Gøteborg viste det seg at den ikke kunne klare kontraktsfarten – 22,5 knop.
I følge kontrakten skulle to skip bygges i Horten og ett i Drammen. Det første skipet var Golar Nel, bygget i Drammen. Under den tekniske prøveturen noen måneder senere satte skipet ny hastighetsrekord for norskbygde handelsskip. 23,57 knop over Horten-mila (nautisk mil markert med overett-master nordvest for Horten) var langt over kontraktfestet fart. Marinens Hovedverft bygde Golar Freeze etter planen, men trakk seg fra samarbeidet. Drammen Slip & Verksted overtok derfor hele konseptet. De to første leveransene hadde en kapasitet på 310 000 kubikkfot i lasterommene og med en innredning for 40 sjøfolk. Dette var begynnelsen til en serie på totalt 45 kjøle- og fryseskip til 13 forskjellige nasjoner.
Høsten 1968 kontraherte Skips A/S Karlander i Fredrikstad fire skip av den nye typen. Verftet tegnet seg for halvparten i serien. Karlander ønsket å selge kontraktene, og sammen med Peter Y. Berg gikk ferden til New-York. Etter flere dagers forhandlinger ble det oppnådd enighet om å selge kontraktene til det israelske rederiet Maritime Fruit Carriers (MFC). Det første skipet var allerede sjøsatt for Kalander og døpt Slevik, men endret navn til Alaskacore etter salget. Det neste skipet Antarcticore lå allerede kjølstrukket på beddingen.
Gotaas-Larsen kom så tilbake til Drammen. Det siste av i alt syv skip (inkludert det ene fra Horten) ble levert i 1971. Det ble gjort endringer på skipstypen slik at den fikk større lastekapasitet.
Drammen Slip & Verksted tok videre i mot ordrer på i alt 16 kjøleskip fra de to rederier i Israel. Bakteppet var Israels stadig mer omfattende eksport av sitrusfrukter. Og ikke nok med det, MFC ville i realiteten ha ytterligere åtte kjøleskip. I forhold til ønsket leveringstid fikk Berg en utfordring. Løsningen fant han i å la sin gamle arbeidsplass, Smith Dock’s i England, bygge de åtte siste. Da gikk puslespillet i hop. DV & V fikk betalt for både tegninger og meglerhonorar for alle de åtte skipene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.