Faktaboks

Torvald Faye Klaveness
Født
5. juli 1913, Kristiania (nå Oslo)
Død
20. mai 1996, Oslo
Virke
Skipsreder
Familie

Foreldre: Direktør Wilhelm Klaveness (1880–1965) og Cecilie Faye (1885–1954).

Gift 1) 1938 med Kari Nergaard (f. 25.3.1914), datter av direktør Sverre Nergaard (1884–1971) og Asta Leth (f. 1889), ekteskapet oppløst 1947; 2) 1950 med Britt Arnesen (2.8.1928–), datter av agent Einar Fridtjof Arnesen (f. 1891) og hustru Elsa Johanne (1899–1998).

Sønnesønn av Thorvald Klaveness (1844–1915); fillenevø (fetters sønn) av Anton Fredrik Klaveness (1874–1958).

Skipsreder Torvald Klaveness. Her sammen med sønnen Tom Erik Klaveness som da var styreformann i firmaet.
/NTB.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Torvald Faye Klaveness var en norsk skipsreder og dispasjør, som regnes blant de mest dynamiske lederskikkelser innen norsk skipsfart i annen halvdel av 1900-tallet.

I 1946 startet han rederiet Rederiaksjeselskapet Torvald Klaveness, et av Norges fremste og mest innovative rederier på 1900- og 2000-tallet. Klaveness sto bak samseilingspoolen AS Buslhandling, der flere norske rederier deltok, og regnes som en gründer innen industriell shipping.

Torvald Klaveness satt blant annet i Norges Rederiforbunds hovedstyre i 25 år og i styret i Norsk Hydro i 12 år. Han var også en av drivkreftene bak byggingen av Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy, nå Norsk Maritimt Museum.

Bakgrunn

Klaveness vokste opp med skipsfart. Faren var Norges Rederforbunds direktør fra 1916 til 1947. Etter handelsgymnasiet og militærtjeneste dro Klaveness i 1932 til sjøs som dekksgutt, fulgt av læreår i bank og på reder- og meglerkontor i inn- og utland inntil han ble befraktningssjef i rederiet Øivind Lorentzen i 1937. Gjennom svigerfaren i første ekteskap, lederen for Banan-Matthiessen, ble han også kjent med moderne kjøleskipsmegling.

Etter det tyske angrepet på Norge i 1940 kom Klaveness til det nyetablerte Nortraship-kontoret i London som ble ledet av hans gamle sjef Øivind Lorentzen. Da Nortraships hovedadministrasjon ble flyttet til New York, ble Klaveness leder for linjeavdelingen.

Bulkskip og samseilingspool

I 1946 etablerte han både rederifirmaet Rederi A/S Torvald Klaveness og det personlige meglerfirmaet Torvald Klaveness i Oslo. Gjennom forbindelser i USA fikk rederiet i 1947 en driftsavtale for ti Liberty-skip for det amerikanske States Marine Corporation. Denne kontakten fikk avgjørende betydning for den videre veksten, men Klaveness måtte tåle kritikk for å benytte norske sjøfolk på Panama-registrerte skip. Etter 1948 førte alle Klaveness-skip norsk flagg.

Etter hvert ble bulktransport rederiets fremste virkefelt. I 1958 bygde Klaveness et av de første bulkskipene som var skreddersydd for frakt av kunstgjødsel fra Norge, og tre år senere var rederiet hans det første som transporterte sement i bulk. A/S Bulkhandling, en samseilingspool mellom flere norske rederier, som Klaveness tok initiativet til i begynnelsen av 1960-årene, er i dag blant verdens største innen sitt felt.

Opprinnelig bygde Klaveness opp sin meglerforretning med kjøleskip som spesialitet. Meglerfirmaet ble i 1957 omdannet til A/S Klaveness Chartering og ble ledende blant verdens kjøleskipsmeglere. Meglervirksomheten omfattet også tørrlast, særlig bulktransport.

Etter et hjerteinfarkt overlot Torvald Klaveness den daglige ledelsen til sin eldste sønn Tom Erik Klaveness i 1982. Han fortsatte som styreformann til 1989 og holdt seg også senere løpende à jour med virksomheten i Torvald Klaveness Gruppen.

Sjøfatsmuseet

Klaveness var tilbakeholden med å påta seg styreverv, men når han sa ja, var det for å gjøre en aktiv innsats. Han satt i Rederforbundets hovedstyre i 25 år og i over 30 år i rådet. Han satt i styret i Norsk Hydro i 12 år, hvorav 10 som viseformann, og var en drivkraft bak opprettelsen og driften av Skipsteknisk Forskningsinstitutt i Trondheim. Det samme gjaldt Norsk Sjøfartsmuseum, som senere ble omdøpt til Norsk Maritimt Museum, både som styremedlem og i museets byggekomité. Klaveness var ikke partipolitisk aktiv, men hadde klare oppfatninger om ulike samfunnsspørsmål. Han var ingen sosialist i snever forstand, men i motsetning til mange yrkesfeller hadde han stor sympati for arbeider- og fagbevegelsen. Hans livsstil var enkel, med liten sans for ytre statussymboler.

Klaveness fikk mange lojale medarbeidere, og i 1996 skrev han om sine kapteiner: «De er direktører på en ’fabrikk’ til ofte mange hundre millioner kroner og må stort sett greie seg selv over alt i verden. [...] Jeg har arbeidet med mange skipsførere i min 50 års virksomhet, og de har gitt meg noen av de største gleder i mitt liv.» Året etter sovnet han inn. Ved bisettelsen fra Frogner kirke bar åtte kapteiner kisten ut.

Klaveness ble ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden i 1974.

Les mer i Store norske leksikon

Kilder og litteratur

  • Bård Kolltveit: Norsk biografisk leksikon 2
  • Bård Kolltveit: The Golar Chronicle. Gotaas-Larsen Shipping Corporation 1946–1991, 1991
  • T. J. Hanisch og M. Bould: Megler og reder. Utgitt til 50-årsjubiléet for Torvald Klaveness Gruppen, 1996

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg