I 1946 etablerte han både rederifirmaet Rederi A/S Torvald Klaveness og det personlige meglerfirmaet Torvald Klaveness i Oslo. Gjennom forbindelser i USA fikk rederiet i 1947 en driftsavtale for ti Liberty-skip for det amerikanske States Marine Corporation. Denne kontakten fikk avgjørende betydning for den videre veksten, men Klaveness måtte tåle kritikk for å benytte norske sjøfolk på Panama-registrerte skip. Etter 1948 førte alle Klaveness-skip norsk flagg.
Etter hvert ble bulktransport rederiets fremste virkefelt. I 1958 bygde Klaveness et av de første bulkskipene som var skreddersydd for frakt av kunstgjødsel fra Norge, og tre år senere var rederiet hans det første som transporterte sement i bulk. A/S Bulkhandling, en samseilingspool mellom flere norske rederier, som Klaveness tok initiativet til i begynnelsen av 1960-årene, er i dag blant verdens største innen sitt felt.
Opprinnelig bygde Klaveness opp sin meglerforretning med kjøleskip som spesialitet. Meglerfirmaet ble i 1957 omdannet til A/S Klaveness Chartering og ble ledende blant verdens kjøleskipsmeglere. Meglervirksomheten omfattet også tørrlast, særlig bulktransport.
Etter et hjerteinfarkt overlot Torvald Klaveness den daglige ledelsen til sin eldste sønn Tom Erik Klaveness i 1982. Han fortsatte som styreformann til 1989 og holdt seg også senere løpende à jour med virksomheten i Torvald Klaveness Gruppen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.