Skipsmodelltank, et overbygd, langstrakt basseng fylt med stillestående ferskvann hvor det foretas forsøk med propeller og modeller av fartøyer for å bestemme fremdriftsmotstand, bølgedannelse og andre forhold under sjøgang samt annen hydrodynamisk forskning. Over bassenget løper en elektrisk drevet vogn som sleper forsøksmodellen gjennom vannet. Modellene lages av fast parafin eller treverk.

Resultatene kan overføres på skip etter bestemte modellover, idet bølgemotstanden er proporsjonal med deplasementet ved et konstant fart/lengdeforhold. Eks.: Skipslengde l = 200 m, fart v = 20 knop. Modell-lengde l = 2 m. Skala 1 : 100. Modellhastighet 20 knop: √100 = 2 knop. Skipsdeplasement = modelldeplasement · 1003. Den målte bølgemotstand må da også multipliseres med 1003. Se skipsmotstand. På denne måten kan man finne den nødvendige maskinkraft, den best egnede skipsform og de beste propellforhold før skipet bygges.

Den britiske ingeniøren W. Froude fikk 1872 ferdigbygd den første skipsmodelltank, som lå i Torquay i Sør-England. Norge fikk en skipsmodelltank i 1939 takket være professor H. R. Mørch. Tanken ligger på Tyholt i Trondheim og drives av Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt i samarbeid med Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Tidligere ble skipsmodelltanker hovedsakelig brukt til forskning vedrørende skip og deres fremdrift. Nå er virksomheten utvidet til undersøkelser av boreplattformer og andre faste og flytende konstruksjoner, spesielt med henblikk på deres reaksjoner i sterke bølger.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.