Skipsmodelltanken
Skipsmodelltanken på Tyholt har hatt en sentral rolle i det maritime forskningsmiljøet i Trondheim siden den ble åpnet i 1939. Den er fortsatt i bruk. Bildet er fra 1950-tallet.
Aker Arctic
Fra skipsmodelltanken til Aker Arctic i Helsingfors der det er mulig å lage is i ulike tykkelser for å se hvordan skipene går gjennom isen.
Aker Arctic
Lisens: CC BY NC SA 3.0

En skipsmodelltank er et overbygd, langstrakt basseng fylt med stillestående vann hvor det foretas forsøk med propeller og modeller av fartøyer for å finne fremdriftsmotstand, bølgedannelse og andre forhold under sjøgang samt annen hydrodynamisk forskning. Bølger og strøm kan skapes kunstig i modelltanken, og skipsmodellene kan bli slept gjennom tanken ved hjelp av vogner.

Historisk utvikling

Den britiske ingeniøren William Froude fikk i 1872 ferdigbygd verdens første skipsmodelltank, som lå i Torquay i Sør-England. Norge fikk en skipsmodelltank i 1939 takket være professor Hans Ramm Mørch. Tanken ligger på Tyholt i Trondheim og drives av Sintef (tidligere Marintek) i samarbeid med NTNU. Tanken ble utbygd i 1978 og er nå 260 meter lang. Et eget havsimuleringsbasseng som brukes mest til målinger av bølger og vind måler 50 ganger 80 meter.

Det finnes også en privateid skipsmodelltank i Måløy, og hos selskapet Aker Arctic i Helsingfors i Finland finnes en skipsmodelltank som kan gjenskape arktiske forhold med is i ulike tykkelser og som er deleid av det norske selskapet Aker Solutions.

Tidligere ble skipsmodelltanker hovedsakelig brukt til forskning rundt skip og deres egenskaper i sjø under ulike forhold, men senere ble virksomheten utvidet til undersøkelser av boreplattformer og andre faste og flytende konstruksjoner, spesielt med tanke på hvordan de oppfører seg i store bølger.

Matematiske modeller

Resultatene fra en skipsmodelltank kan overføres på virkelige skip etter bestemte modellover, idet bølgemotstanden er proporsjonal med deplasementet ved et konstant fart/lengdeforhold. Eksempel: Skipslengde l = 200 m, fart v = 20 knop. Modell-lengde l = 2 m. Skala 1 : 100. Modellhastighet 20 knop: √100 = 2 knop. Skipsdeplasement = modelldeplasement · 1003. Den målte bølgemotstand må da også multipliseres med 1003. På denne måten kan man finne den nødvendige maskinkraften, den best egnede skipsformen og den beste propelltypen før skipet bygges.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg