Skibladner, Norges eldste skip i drift og eneste gjenværende hjuldamper.

Skibladner ble bygd i Motala, Sverige og transportert i deler til Eidsvoll. I 1856 ble skipet satt inn i fart på Mjøsa, hvor det har gått siden.

Skipet er på 206 registertonn, lengde 50,1 m, bredde eksklusiv skovlhjul 5,06 m, dybde 1,52 med (5 fot). Det ble ombygd, forlenget og montert med ny maskin i 1888. Maskinen, en trippeldampmaskin med to kjeler, levert av Akers mek. Verksted, gir ca. 12 knops fart (ca. 22 km per time). Skibladner eies av A/S Oplandske Dampskipsselskap, og fikk 2001 egen bygning for vinteropplag i Gjøvik.

Skibladner er sannsynligvis den nest eldste hjuldamperen i drift i verden (etter Romanias Tudor Vladimirescu fra 1854 som går på Donau). Som mange andre tidligere dampskip, må Skibladner betraktes som en forlengelse av de første jernbaner. Fra Hovedbanen (OsloEidsvoll), som ble åpnet 1854, var Skibladner et ledd i reisen videre til Gudbrandsdalen, Østerdalen og til Bergen over Gjøvik og Valdres.

Skibladner har sunket og blitt hevet flere ganger.

Navnet er etter fruktbarhetsguden Frøys skip Skibladner, som kunne gå til lands og til vanns, alltid i medvind, og dessuten foldes sammen og puttes i lommen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.