Norges eldste skip i drift og eneste gjenværende hjuldamper. Bygd i Motala, Sverige, transportert i deler til Eidsvoll og i 1856 satt inn i fart på Mjøsa hvor den har gått siden. 206 registertonn, lengde 50,1 m, bredde eksklusiv skovlhjul 5,06 m, dybde 2,52 m. Ombygd, forlenget og montert ny maskin 1888. Maskinen, en trippeldampmaskin med to kjeler, levert av Akers mek. Verksted, gir ca. 12 knops fart (ca. 22 km per time). Skibladner eies av A/S Oplandske Dampskipsselskap, og fikk 2001 egen bygning for vinteropplag i Gjøvik.

Skibladner er sannsynligvis den nest eldste hjuldamper i drift i verden (etter Romanias Tudor Vladimirescu fra 1854 som går på Donau). Som mange andre tidligere dampskip, må Skibladner betraktes som en forlengelse av de første jernbaner. Fra Hovedbanen (Oslo–Eidsvoll), som ble åpnet 1854, var Skibladner et ledd i reisen videre til Gudbrandsdalen, Østerdalen og til Bergen over Gjøvik og Valdres. Flere ganger sunket og hevet igjen, sist i 1969.

Navnet er etter fruktbarhetsguden Frøys skip Skibladner, som kunne gå til lands og til vanns, alltid i medvind, og dessuten foldes sammen og puttes i lommen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.