Faktaboks

Douglas Aircraft Company
Uttale
dˈʌgləs ˈɛəkra:ft –
Passasjerfly (DC-3)
Douglas DC-3
Rekordfly (D-558-1)
Douglas D-558-1 Skystreak

Douglas Aircraft Company er en tidligere amerikansk flyfabrikk. Den produserte sivile fly, militærfly, rakettvåpen og bæreraketter.

Historie

Selskapet ble etablert i 1920 i Los Angeles i California av Donald Wills Douglas (1892–1981) som The Davis-Douglas Company. Selskapet flyttet til Santa Monica i 1922, og i 1928 ble det reorganisert og fikk navnet Douglas Aircraft Company. I 1937 tok Douglas over Northrop Corporation helt, etter å ha vært med på å etablere selskapet i 1932. Douglas Aircraft Corporation ble i 1967 sammensluttet med McDonnell Company til McDonnell Douglas Company, som fra 1997 ble en del av Boeing Company.

Douglas bygde fra 1921 dobbeltdekkede torpedofly, hvorav et mindre antall av varianten DT-2B ble levert til og bygd på lisens i Norge. To fly av en variant kalt World Cruiser gjennomførte 1924 den første flygning Jorden rundt.

I 1933 fløy første gang prototypen til det tomotors passasjerflyet DC-1 (DC står for Douglas Commercial), etterfulgt av DC-2 i 1934 og av det større og kraftigere DC-3 i 1935.

Douglas bygde også rakettdrevne forskningsfly som D-558-1 Skystreak, som 20. august 1947 satte hastighetsrekord med 1031,049 km/t og igjen fem dager senere med 1047,356 km/t, D-558-2 Skyrocket, som i 1953 ble det første fly som nådde to ganger lydens hastighet, og x-flyet X-3 Stiletto, som fløy første gang i 1952.

Selskapet produserte dessuten rakettvåpen, blant annet bakke-til-luft-missilsystemet Nike og det ballistiske missilet Thor med middels stor rekkevidde, samt bæreraketter for romvirksomhet, blant annet Delta.

Sivile fly

DC-2

Douglas DC-2
SDASM Archives.

DC-2 var et tomotors passasjerfly som fløy første gang i 1931, og var en direkte forløper til DC-3.

DC-3

DC-3 fløy første gang i 1935. Det er et tomotors propelldrevet passasjerfly, og en av de mest betydningsfulle i den sivile luftfarts historie. Det ble under andre verdenskrig produsert i flere versjoner som transportfly, blant annet som C-47 Skytrain og C-53 Skytrooper. Noe over 1900 fly som ble levert til Storbritannias Royal Air Force hvor det fikk navnet Dakota, som senere i dagligtale, spesielt i Europa, har vært knyttet til alle versjoner.

DC-4 Skymaster

Douglas DC-4, brukt av SAS - fotografert på København lufthavn, Kastrup

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

DC-4 Skymaster var et firemotors propelldrevet passasjerfly som fløy første gang i 1938, og ble først benyttet som transportfly (C-54 Skymaster) under siste fasene av andre verdenskrig. Flytypen var brukt av flere norske flyselskap etter krigen.

DC-5

DC-5 var et amerikansk tomotors regionalt passasjerfly som fløy første gang i 1939, men var bare produsert i et mindre antall

DC-6

Douglas DC-6B, fotografert på 1950-tallet
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

DC-6 var et firemotors propelldrevet passasjerfly som fløy første gang i 1946, og var egentlig en forlenget og forbedret versjon av DC-4 med trykkabin. Flytypen var brukt av flere norske flyselskap etter krigen.

DC-7

DC-7 var et firemotors propelldrevet passasjerfly som ble videreutviklet fra DC-6. Det fløy første gang i 1953. SAS brukte DC-7 fra 1956 til 1967

DC-8

DC-8 er et firemotors jetdrevet passasjerfly, som sammen med Boeing 707 innledet en ny generasjon større amerikanske fly for passasjertrafikk. Det fløy første gang i 1958 og ble produsert frem til 1972. SAS brukte DC-8 fra 1960 til 1982.

DC-9

DC-9 fra SAS fotografert i 1983
©SAS Museum, Norway.
Lisens: CC BY SA 2.0

DC-9 var et tomotors jetdrevet passasjerfly som har vært i utstrakt bruk. Det fløy første gang i 1965. DC-9 ble videreutviklet til McDonnell Douglas MD-80. SAS brukte DC-9 fra 1969 til 1993 og MD-80 frem til 2013.

DC-10

DC-10 var et stort tremotors jetdrevet passasjerfly. Det fløy første gang i 1970. DC-10 var brukt av SAS fra 1974 til 1991.

Militærfly

DT

DT-2 (torpedofly)
Douglas DT-2

DT var et enmotors, toseters torpedofly (biplan). Det fløy første gang i 1921, og ble tatt i bruk av den amerikanske marinen fra 1922. Norge kjøpte ett DT-2 for Marinens flyvåpen, levert i 1925, og ytterligere syv DT-2 ble bygget på lisens ved Marinens flyfabrikk i Horten fra 1927 til 1933.

World Cruiser

World Cruiser var fire fly bygget for den amerikanske hærens flyvåpen, basert på torpedoflyet DT, for å fly jorden rundt. De ble de første flyene som fløy jorden rundet da to av dem 28. september 1924 fullførte en flygning på 70 etapper over 175 dager og en distanse på 46 580 kilometer.

TBD Devastator

TBD Devastator var et enmotors, treseters torpedofly for bruk fra hangarskip, brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang 15. april 1935 og levert til den amerikanske marinen fra 1937. Det ble brukt under slaget om Midwayøyene i juni 1942, hvor det led store tap, og ble tatt ut av bruk kort tid etter.

B-18 Bolo

B-18 Bolo

SDASM Archives.

B-18 Bolo var et tomotors bombefly brukt under andre verdenskrig. Det var basert på passasjerflyet DC-2 og fløy første gang i 1935. Det ble levert til den amerikanske hærens flyvåpen fra 1937, og til det canadiske flyvåpenet fra 1939 som Douglas Digby. Det var allerede utdatert når USA gikk inn i andre verdenskrig, og var stort sett brukt som antiubåtfly frem til 1943, og deretter som transport- og treningsfly.

SBD Dauntless

SBD Dauntless var et enmotors, toseters stupbombefly for bruk fra hangarskip brukt under andre verdenskrig.

B-23 Dragon

B-23 Dragon var et tomotors bombefly basert på passasjerflyet DC-3. Det fløy første gang i 1939 og ble tatt i bruk av den amerikanske hærens flyvåpen fra 1940. Bare noen få fly ble produsert, og det ble raskt erstattet av mer moderne fly. En del ble bygget om til transportfly under betegnelsen UC-67 og brukt under andre verdenskrig.

DB-7

DB-7 var et tomotors bombefly brukt under andre verdenskrig, kalt Boston og Havoc i tjeneste med Royal Air Force, og A-20 i den amerikanske hærens flyvåpen.

A-26 Invader

A-26 Invader var et tomotors bombe- og angrepsfly brukt under andre verdenskrig, og senere også under Koreakrigen og Vietnamkrigen

A-1 Skyraider

A-1 skyraider
SDASM Archives.

A-1 Skyraider var et enmotors angrepsfly for bruk fra hangarskip, brukt under Koreakrigen og Vietnamkrigen.

C-74 Globemaster

C-74 Globemaster var et amerikansk firemotors, propelldrevet transportfly som fløy første gang i 1945.

F3D Skynight

F3D Skynight var en toseters, tomotors, jetdrevet allværsjager for bruk fra hangarskip, brukt under Koreakrigen og Vietnamkrigen.

C-124 Globemaster II

C-124 Globemaster II var et firemotors transportfly som fløy første gang i 1949.

F4D Skyray

F4D Skyray

SDASM Archives.

F4D Skyray var et enmotors, deltavinget turbojetdrevet jagerfly for bruk fra hangarskip. Det fløy første gang 23. januar 1951, og var brukt av den amerikanske marinen fra 1956 til 1964. Det var den amerikanske marinens første fly som kunne fly supersonisk i horisontal flukt, og satte absolutt fartsrekord 3. oktober 1953 med en hastighet på 1211,5 kilometer i timen.

A-3 Skywarrior

A-3 Skywarrior var et tomotors jetdrevet strategisk bombefly for bruk fra hangarskip. Det fløy første gang i 1952.

B-66 Destroyer

RB-66B Destroyer rekognoseringsfly, bevart ved National Museum of the U.S. Air Force
U.S. Air Force photo.
Lisens: Begrenset gjenbruk

B-66 Destroyer var et tomotors jetdrevet taktisk bombe- og rekognoseringsfly, basert på A-3 Skywarrior. B-66 Destroyer fløy første gang 28. juni 1954. I alt ble 209 fly produsert frem til 1958, hvorav 72 var B-66B bombefly og de resterende var rekognoseringsflyvarianter. Destroyer ble brukt under Vietnamkrigen, men kun som rekognoseringsfly (RB-66) og for elektroniske mottiltak (ECM) (EB-66).

Destroyer var opprinnelig ment utviklet som en minimalt endret variant av den amerikanske marinens A-3 Skywarrior for det amerikanske flyvåpenet, men fikk under utviklingen nye vinger, motorer, store strukturelle endringer av skroget og en rekke andre endringer som gjorde den ferdig utviklede B-66 Destroyer til et nytt design med en mer eller mindre overfladisk likhet til A-3 Skywarrior.

A-4 Skyhawk

Angrepsfly (A-4 Skyhawk)

Douglas A-4 Skyhawk

A-4 Skyhawk er et enmotors jetdrevet angrepsfly for bruk fra hangarskip. Det fløy første gang i 1954 og ble blant annet brukt under Vietnamkrigen.

C-133 Cargomaster

C-133 Cargomaster var et firemotors strategisk transportfly som fløy første gang i 1956.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Francillion, René J. (1979). McDonnell Douglas Aircraft since 1920 : Volume I (1988). Oxford:Putnam

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg