Douglas Aircraft Company er en tidligere amerikansk flyfabrikk. Den produserte sivile fly, militærfly, rakettvåpen og bæreraketter.

Selskapet ble etablert i 1920 i Los Angeles i California av Donald Wills Douglas (1892–1981) som The Davis-Douglas Company. Selskapet flyttet til Santa Monica i 1922, og i 1928 ble det reorganisert og fikk navnet Douglas Aircraft Company. I 1937 tok Douglas over Northrop Corporation helt, etter å ha vært med på å etablere selskapet i 1932. Douglas Aircraft Corporation ble i 1967 sammensluttet med McDonnell Company til McDonnell Douglas Company, som fra 1997 ble en del av Boeing Company.

Douglas bygde fra 1921 dobbeltdekkede torpedofly, hvorav et mindre antall av varianten DT-2B ble levert til og bygd på lisens i Norge. To fly av en variant kalt World Cruiser gjennomførte 1924 den første flygning Jorden rundt.

I 1933 fløy første gang prototypen til det tomotors passasjerflyet DC-1 (DC står for Douglas Commercial), etterfulgt av DC-2 i 1934 og av det større og kraftigere DC-3 i 1935.

Douglas bygde også rakettdrevne forskningsfly som D-558-1 Skystreak, som 20. august 1947 satte hastighetsrekord med 1031,049 km/t og igjen fem dager senere med 1047,356 km/t, D-558-2 Skyrocket, som i 1953 ble det første fly som nådde to ganger lydens hastighet, og x-flyet X-3 Stiletto, som fløy første gang i 1952.

Selskapet produserte dessuten rakettvåpen, blant annet bakke-til-luft-missilsystemet Nike og det ballistiske missilet Thor med middels stor rekkevidde, samt bæreraketter for romvirksomhet, blant annet Delta.

  • DC-3 fløy første gang i 1935. Det er et tomotors propelldrevet passasjerfly, og en av de mest betydningsfulle i den sivile luftfarts historie. Det ble under andre verdenskrig produsert i flere versjoner som transportfly, blant annet som C-47 Skytrain og C-53 Skytrooper. Noe over 1900 fly som ble levert til Storbritannias Royal Air Force hvor det fikk navnet Dakota, som senere i dagligtale, spesielt i Europa, har vært knyttet til alle versjoner.
  • DC-4 Skymaster, som fløy første gang i 1938, er et firemotors propelldrevet passasjerfly, og ble først benyttet som transportfly (C-54 Skymaster) under siste fasene av andre verdenskrig.
  • DC-6 er et firemotors propelldrevet passasjerfly som fløy første gang i 1946, og var egentlig en forlenget og forbedret versjon av DC-4 med trykk-kabin.
  • DC-7 er et firemotors propelldrevet passasjerfly som ble videreutviklet fra DC-6. Det fløy første gang i 1953.
  • DC-8 er et firemotors jetdrevet passasjerfly, som sammen med Boeing 707 innledet en ny generasjon større amerikanske fly for passasjertrafikk. Det fløy første gang i 1958 og ble produsert frem til 1972.
  • DC-9 er et tomotors jetdrevet passasjerfly som har vært i utstrakt bruk. Det fløy første gang i 1965.
  • DC-10 er et stort tremotors jetdrevet passasjerfly. Det fløy første gang i 1970.

De viktigste og mest kjente militære flytypene med årstall for første flygning i parentes:

  • Francillion, René J. (1979). McDonnell Douglas Aircraft since 1920 : Volume I (1988). Oxford:Putnam

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.