Douglas X-3 Stiletto, amerikansk tomotors turbojetdrevet X-fly.

X-3 ble utviklet for å utforske aerodynamiske fenomener ved vedvarende flygning (over 30 minutter) i hastigheter på mach 2,0 (to ganger lydens hastighet), samt vinger med lavt sideforhold og bruk av titan i flykonstruksjon.

Prosjektet var mislykket når det gjaldt utforskning av aerodynamikk ved høye hastigheter fordi X-3 ikke hadde kraftige nok motorer og aldri nådde hastighetene det var konstruert for. Men flyet ble en viktig pioner når det gjaldt bruk av titan i flykonstruksjon, og vingene ble videreutviklet og senere brukt på jagerflyet F-104 Starfighter. Data innsamlet hadde og betydning for utviklingen av blant annet X-15 og SR-71.

Kun en X-3 ble bygget. Det fløy første gang 20. oktober 1952 og siste gang 23. mai 1956, i alt 54 tokt. Det ble deretter bevart og er utstilt ved National Museum of the US Air Force.

X-3 Stiletto var utstyrt med to Westinghouse J34 turbojetmotorer, hver med en ytelse på 15,0 kN (21,8 kN med etterbrenner). Vingespenn 6,92 m, lengde 20,35 m, maksimal startvekt 10 814 kg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.