Hangarskip, større krigsskip som fører fly som kan starte og lande om bord. I årene 1917–18 ble noen få britiske skip ombygd til hangarskip. Det første skip med fullt flydekk var det britiske «Argus», 14 000 tonn, 20 fly, og bygd på det ufullførte skroget til et passasjerskip; ferdig 1918, i operativ tjeneste til 1942. Det første konstruert som hangarskip fra grunnen av var den japanske «Hosho», ferdig 1922. Det første amerikanske hangarskip var «Langley», et ombygd kullskip ferdig i 1922. Utviklingen av hangarskip skjøt fart i 1930-årene, og de fikk da sin karakteristiske form med den smale bro plassert ute på styrbord side. Behovet for hangarskip under den annen verdenskrig førte til at skip bygd for andre formål, også handelsskip, ble ombygd til å føre fly og derved supplere de rene hangarskip. Man fikk tre typer hangarskip: flåtehangarskip, lette hangarskip og eskortehangarskip. Omkring 220 hangarskip var i operativ tjeneste under krigen, herav 122 i den amerikanske marine.

Etter den annen verdenskrig har utviklingen gått i retning av to typer: de egentlige flåte- og angrepshangarskip og mindre hangarskip som fører STOVL-fly og helikoptre. USA har 10 hangarskip; av den atomdrevne Nimitz-klassen, som er på opptil 100 000 tonn og fører 90 fly. Storbritannia har ingen hangarskip fra 2011, men har under bygging to flåtehangarskip, det første planlagt ferdig i 2020. Russland har ett på 67 500 tonn for 20 jagerfly og 17 helikoptre, Kina har ett på 65 000 tonn, Frankrike har ett atomdrevet hangarskip på 40 600 tonn med kapasitet 35–40 jagerfly og Brasil har ett på 33 500 tonn. India, Italia, Spania og Thailand har mindre hangarskip som fører STOVL-fly, og India har et flåtehangarskip under konstruksjon. Se også helikopterhangarskip.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

11. desember 2012 skrev Yngve Jarslett

Kanskje denne like gjerne kan flyttes til kategorien Hangarskip, da jeg oppdaterer det fortløpende uansett?

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.