Skyraider fløy første gang 18. mars 1945, og ble opprinnelig utviklet som torpedo- og stupbombefly. Det ble tatt i bruk av den amerikanske marinen fra desember 1946 som AD Skyraider, men fikk betegnelsen A-1 Skyraider fra 1962. Seks av de syv hovedvariantene var enseters angrepsfly, hvorav noen også var produsert i treseters undervarianter for elektronisk krigføring og for luftbåren radarovervåkning, med plass i skroget for ytterligere to systemoperatører. Varianten AD-5 (A-1E) var en i utgangspunktet fireseters flerbruksversjon som skilte seg fra forgjengerne med et bredere og lengre skrog der de to pilotene satt ved siden av hverandre, og det var plass til to systemoperatører eller annet mannskap i baksetene. Den kunne blant annet også utstyres med ytterligere fire seter i skroget. I alt ble 3180 Skyraidere av alle varianter produsert frem til 1957.
Skyraider ble utstrakt bruk under Koreakrigen og under hele Vietnamkrigen, og store antall ble levert til Sør-Vietnam fra 1961. Skyraider ble kjent under Vietnamkrigen som et angrepsfly som var svært godt egnet til nærstøtte for bakkestyrker på grunn av sin store våpenlast, lange flytid og lave fart, noe som økte presisjonen under angrep mot bakkemål. Men kanskje best kjent ble Skyraider og flyets flyvere under Vietnamkrigen for sin rolle som eskortefly og toktleder for helikoptre under redningsoperasjoner for nedskutte flyvere bak fiendens linjer, under disse oppdragene fløy de med det nå legendariske radiokallenavnet Sandy (som fortsatt brukes av det amerikanske luftforsvaret til dette oppdraget).
Storbritannia mottok fra 1951 50 fly under det amerikanske Mutual Defence Assistance Program, av varianten AD-4W som var utviklet for luftbåren radarovervåking. Disse ble brukt av den britiske marinen som Skyraider AEW.Mk 1 fra hangarskip fra 1952 til 1960, og ble brukt under Suezkrisen i 1956, før de ble faset ut av bruk fra 1961. Frankrike mottok i 1959 113 AD-4 tidligere brukt av den amerikanske marinen, gjennom det amerikanske våpenhjelpsprogrammet, og brukte de fra 1960 til 1962 under frigjøringskrigen i Algerie, og senere mot geriljastyrker i Fransk Somaliland, Madagaskar og Tsjad, før de ble tatt ut av bruk i første halvdel av 1970-tallet. Frankrike solgte 15 fly til Kambodsja i 1965, og overførte i siste halvdel av 1970-tallet et mindre antall fly til Tsjad og Gabon, hvor de var i bruk frem til begynnelsen av 1980-tallet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.