DC-3 (opprinnelig en C-47B Skytrain), brukt av SAS

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Douglas DC-3 er et amerikansk tomotors propelldrevet passasjerfly. Det er et av de mest betydningsfulle fly i den sivile luftfartens historie, ikke minst på grunn av de store antall militære transportfly som ble tilgjengelig for sivil luftfart etter andre verdenskrig.

De militære transportflyvariantene av DC-3, C-47 Skytrain og C-53 Skytrooper, var noen av de viktigste allierte transportflyene, i utstrakt bruk under andre verdenskrig. Disse var kjent som Dakota i britisk tjeneste og i Luftforsvaret.

Historie

Nakajima L2D
SDASM Archives.
Sovjetiskprodusert Li-2
SDASM Archives.

DC-3 var en videreutvikling av DC-2 med lengre og videre skrog, større vingespenn og kraftigere motorer. Den fløy første gang 17. desember 1935 og begynte ruteflygninger med flyselskapet American Airlines fra 25. juni 1936. I alt ble 455 DC-3 produsert, men flytypen ble under andre verdenskrig satt i masseproduksjon i flere versjoner som militært transportfly.

I alt ble over 10 000 av de militære variantene produsert, hvorav C-47 Skytrain var den mest produserte. Etter krigen gav disse sivil luftfart tilgang på rimelige transport- og passasjerfly. Total produksjon av DC-3, C-47 og C-53 var 10 654 fly, i tillegg ble omkring 2000 fly lisensprodusert i Sovjetunionen som Li-2, og 485 fly lisensprodusert i Japan som Nakajima L2D.

De fleste passasjerflyene var egentlig ombygde militære varianter, men samtlige sivile typer ble vanligvis betegnet DC-3 etter krigen. DC-3 er fremdeles i bruk flere steder i verden.

DC-3 i Norge

DC-3, opprinnelig en C-47A, brukt av SAS
/Norsk Luftfartsmuseum.

DC-3 ble benyttet som passasjerfly av DNL fra 1946 til driften av flyene gikk over til SAS i 1948, og av SAS frem til 1957. Det ble brukt av av Braathens SAFE i årene 1947 til 1964, Fred. Olsens Flyselskap brukte DC-3 fra 1946 til 1960, Widerøe brukte to innleide fly i 1962 og to innleide fly fra 1964 til 1965, og Norfly eide ett fly fra 1970 til 1976. Den militære varianten Dakota var brukt som transportfly av Luftforsvaret fra 1945 til 1946, og fra 1950 til 1970.

Spesifikasjoner

Varianten DC-3C var utstyrt med to fjortensylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 1200 hestekrefter. Flyet hadde normalt kapasitet for opptil 28 passasjerer.

  • Vingespenn: 28,93 meter
  • Lengde: 19,65 meter
  • Største startvekt: 12,7 tonn
  • Marsjhastighet: 274 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 1650 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg