trykkabin

Av /Wikipedia Commons.
Lisens: CC BY SA 4.0

En trykkabin er en passasjerkabin med cockpit på et fly som man kan regulere trykket i. Dette er for å hindre at passasjerer og besetning utsettes for ubehag eller farer ved lavt trykk og tilhørende oksygenmangel under flygning i store høyder. Trykkabinen sørger også for en mer effektiv trykkutjevning under nedstigning.

Fly som flyr høyere enn ca. 3 000 meter (10 000 fot) trenger trykkabin. Uten trykkabin vil oksygenmangel føre til nedsatt arbeidsdyktighet hos besetningen dersom man overgår denne høyden. Over ca. 6100 meter (20 000 fot) må regne med at både besetning og passasjerer mister bevisstheten i løpet av få minutter dersom flyet ikke har trykkabin.

Trykket i flykabiner holdes vanligvis på en høyde tilsvarende ca. 1500 meter ved hjelp av en kontinuerlig lufttilførsel med tilpasset utslipp for å gi renseeffekt.

Trykkluften kan på propellfly med stempelmotorer komme fra en mekanisk tilkoblet kompressor, mens på turboprop- og jetfly kommer den fra kompressoren til én eller flere av motorene. Denne luften er tørrere enn normalt fordi den er tatt inn i stor høyde, og må kjøles ned før den slippes ut i kabinen. Samtidig er det innmontert en reguleringsventil i flyets bakre trykkskott, som regulerer flyets trykkabinhøyde til det ønskede nivå, gjennom å lukke og åpne ventilen.

Hvis trykksystemet skulle svikte, vil det ved hvert sete i større passasjerfly automatisk utløses en oksygenmaske. I slike fly er oftest også lasterommene satt under trykk. På militærfly som opererer i meget store høyder, brukes ofte trykkabin med relativt lavt overtrykk sammen med oksygenmaske.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg