DC-10-30
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

McDonnell Douglas DC-10 var et amerikansk tremotors widebody passasjerfly.

Faktaboks

Også kjent som

Boeing MD-10

Historie

DC-10
SAS Museum, Norway.
Lisens: CC BY SA 2.0

DC-10 fløy første gang 29. august 1970, og ble først tatt i bruk av flyselskapet American Airlines fra 5. august 1971 på ruten Los Angeles til Chicago. SAS benyttet typene DC-10-10 og DC-10-30 fra 1974 til 1991. Siste regulære ruteflygning med DC-10 ble foretatt av Biman Bangladesh Airlines 18. februar 2014 på retur fra Kuwait til Dhaka.

I alt ble 386 DC-10 passasjerfly levert. I tillegg ble 200 MD-11, som var en strukket og modernisert variant, levert fra 1990. MD-11 fløy første regulære ruteflygning med flyselskapet Finnair 20. desember 1990 på ruten HelsinkiLas Palmas, og ble siste gang brukt i regulær ruteflygning 26. oktober 2014 med flyselskapet KLM på ruten MontrealAmsterdam. Av militære varianter basert på DC-10 ble 60 KC-10 Extender militære lufttankfly levert, og var ved utgangen av 2022 fremdeles i bruk i det amerikanske flyvåpenet.

Spesifikasjoner

Varianten DC-10-30 var utstyrt med tre General Electric CF6 turbofanmotorer (se flymotor), hver med en skyvkraft på 240,2 kilonewton. Flyet hadde kapasitet for opptil 380 passasjerer.

  • Vingespenn: 50,40 meter
  • Lengde: 55,50 meter
  • Maksimal startvekt: 263 085 kilogram
  • Marsjfart: 908 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 7415 kilometer med full nyttelast

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Francillion, René J. (1990). McDonnell Douglas Aircraft since 1920: Volume 2. Annapolis: Naval Institute Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg