McDonnell Douglas DC-10 er et amerikansk tremotors widebody passasjerfly.

DC-10 fløy første gang 29. august 1970, og ble først tatt i bruk av flyselskapet American Airlines fra 5. august 1971 på ruten Los Angeles til Chicago. SAS benyttet typene DC-10-10 og DC-10-30 fra 1974 til 1991. Siste regulære ruteflygning med DC-10 ble foretatt av Biman Bangladesh Airlines 18. februar 2014 på retur fra Kuwait til Dhaka.

I alt ble 386 DC-10 passasjerfly og 60 KC-10 militære lufttankfly basert på DC-10 levert. I tillegg ble 200 MD-11, som var en strukket og modernisert variant, levert fra 1990. MD-11 fløy første regulære ruteflygning med flyselskapet Finnair 20. desember 1990 på ruten HelsinkiLas Palmas, og ble siste gang brukt i regulær ruteflygning 26. oktober 2014 med flyselskapet KLM på ruten MontrealAmsterdam.

Varianten DC-10-30 er utstyrt med tre turbofanmotorer (se flymotor), hver med en ytelse på 240,2 kN, og flyet har kapasitet for opptil 380 passasjerer.

  • Vingespenn: 50,40 meter
  • Lengde: 55,50 meter
  • Maksimal startvekt: 263 085 kilogram
  • Marsjfart: 908 km/t
  • Rekkevidde: 7415 kilometer med full nyttelast
  • Francillion, René J. (1990). McDonnell Douglas Aircraft since 1920: Volume 2. Annapolis: Naval Institute Press

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.