Douglas DC-2, amerikansk tomotors passasjerfly utviklet og produsert av Douglas Aircraft Company, direkte forløper til den suksessfulle DC-3.

Douglas DC-2, i bruk med det nederlandske flyselskapet KLM, fotografert på Fornebu i 1939.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet/Fred Olsen. Begrenset gjenbruk

Flyet fløy første gang som DC-1 1. juli 1933, og satte under utprøvingen av flyet rekord for distansen USA kyst til kyst. De første flyene, nå som DC-2, ble levert til Trans World Airlines i mai 1934. Andre kjente flyselskaper som brukte DC-2 inkluderer Pan AmericanSwissair og KLM. I alt ble 189 DC-2 produsert frem til 1939. DC-2 ble og levert til det amerikanske flyvåpenet under betegnelsene C-33 og C-39, og til den amerikanske marinen som R2D. Ble og brukt under den annen verdenskrig av flyvåpnene til USA, som rekvirerte sivile DC-2 under betegnelsene C-32 og C-34, og Australia, Finland og Storbritannia.

DC-2 hadde normalt kapasitet for 14 passasjerer, og kunne utstyres med forskjellige nisylindrede stjernemotorer, blant annet to Wright SGR-1820-F52 Cyclone motorer med en ytelse på 875 hk hver. Vingespenn 25,91 m, lengde 18,89 m, maksimal startvekt 8419 kg, marsjfart 319 km/t, største operasjonshøyde 22 450 fot (6843 m), rekkevidde 870 nautiske mil (1611 km) (spesifikasjoner for DC-2 med SGR-1820-F52 motorer).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.