Douglas DC-2, amerikansk tomotors passasjerfly utviklet og produsert av Douglas Aircraft Company, direkte forløper til den suksessfulle DC-3.

Douglas DC-2, i bruk med det nederlandske flyselskapet KLM, fotografert på Fornebu i 1939.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet/Fred Olsen. Begrenset gjenbruk

Flyet fløy første gang som DC-1 1. juli 1933, og satte under utprøvingen av flyet rekord for distansen USA kyst til kyst. De første flyene, nå som DC-2, ble levert til Trans World Airlines i mai 1934. Andre kjente flyselskaper som brukte DC-2 inkluderer Pan AmericanSwissair og KLM. I alt ble 189 DC-2 produsert frem til 1939. DC-2 ble og levert til det amerikanske flyvåpenet under betegnelsene C-33 og C-39, og til den amerikanske marinen som R2D. Ble og brukt under den annen verdenskrig av flyvåpnene til USA, som rekvirerte sivile DC-2 under betegnelsene C-32 og C-34, og Australia, Finland og Storbritannia.

DC-2 hadde normalt kapasitet for 14 passasjerer, og kunne utstyres med forskjellige nisylindrede stjernemotorer, blant annet to Wright SGR-1820-F52 Cyclone motorer med en ytelse på 875 hk hver. Vingespenn 25,91 m, lengde 18,89 m, maksimal startvekt 8419 kg, marsjfart 319 km/t, største operasjonshøyde 22 450 fot (6843 m), rekkevidde 870 nautiske mil (1611 km) (spesifikasjoner for DC-2 med SGR-1820-F52 motorer).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.