Douglas DC-6, amerikansk firemotors propelldrevet passasjerfly, egentlig en forlenget og forbedret versjon av DC-4 med trykk-kabin.

Prototypen, utviklet med støtte fra amerikanske myndigheter, fløy første gang 15. februar 1946 som XC-112, og de første kommersielle passasjerflyene ble levert som DC-6 senere samme år. DC-6B, som var den mest produserte varianten, fløy første gang 2. februar 1951 og ble levert fra samme år. I alt ble 702 fly produsert, hvorav 288 DC-6B og 168 militære transportfly som C-118 Liftmaster.

I Norge ble DC-6 benyttet av SAS 1948–60 og DC-6B av SAS 1952–64, Braathens 1961–73 og Fred. Olsens Flyselskap. SAS foretok med en DC-6B den første ruteflygning over Nordpolen, fra Los Angeles til København, via Grønland, i november 1952.

DC-6 var utstyrt med fire Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp 18-sylindrede stjernemotorer med en ytelse på opptil 2500 hk hver, og hadde kapasitet for opptil 102 passasjerer (DC-6B). Vingespenn 35,81 m, lengde 32,18 m, største startvekt 48 082 kg, marsjfart 494 km/t, rekkevidde 6213 km med normal nyttelast (DC-6B).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.