Douglas DC-6, amerikansk firemotors propelldrevet passasjerfly, egentlig en forlenget og forbedret versjon av DC-4 med trykk-kabin.

Prototypen, utviklet med støtte fra amerikanske myndigheter, fløy første gang 15. februar 1946 som XC-112, og de første kommersielle passasjerflyene ble levert som DC-6 senere samme år. DC-6B, som var den mest produserte varianten, fløy første gang 2. februar 1951 og ble levert fra samme år. I alt ble 702 fly produsert, hvorav 288 DC-6B og 168 militære transportfly som C-118 Liftmaster.

I Norge ble DC-6 benyttet av SAS 1948–60 og DC-6B av SAS 1952–64, Braathens 1961–73 og Fred. Olsens Flyselskap. SAS foretok med en DC-6B den første ruteflygning over Nordpolen, fra Los Angeles til København, via Grønland, i november 1952.

DC-6 var utstyrt med fire Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp 18-sylindrede stjernemotorer med en ytelse på opptil 2500 hk hver, og hadde kapasitet for opptil 102 passasjerer (DC-6B). Vingespenn 35,81 m, lengde 32,18 m, største startvekt 48 082 kg, marsjfart 494 km/t, rekkevidde 6213 km med normal nyttelast (DC-6B).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.