Oslo, tidligere norsk skipsbyggingsselskap opprettet i 1998 under navnet Aker Yards. Aker Yards ble en del av STX Europe fra 2008, og senere skilt ut og børsnotert som et eget selskap under navnet STX OSV i 2010. Den italienske verftsgruppen Fincantieri overtok aksjemajoriteten i 2013, og navnet ble endret til Vard.

Hovedaktiviteten til Vard er å prosjektere og bygge offshore forsyningsskip, eksempelvis plattform-forsyningsskip, ankerhåndteringsfartøy og offshore konstruksjonsfartøy. Vard har skipsbyggingsaktiviteter i Norge, Brasil, Romania og i Vietnam.

  • Omsetning ca. 11,1 mrd. kr (2012)
  • Rundt 9500 ansatte (2012)
  • Administrerende direktør: Roy Reite
  • Styreleder: Guiseppe Bono (Italia)

I Norge ligger verftene Brattvaag, Langsten, Aukra, Søviknes, Brevik og Florø. De fire første ligger i Sunnmøre/Romsdal og ble overtatt av Kjell Inge Røkke gjennom RGI/Aker i perioden 1990–96. Brevik-verftet, en fortsettelse av Trosvik Verksted, ble overtatt i 2001, mens Florø-verftet ble overtatt fra Kleven Maritime i 2006.

Brattvaag, Langsten, Aukra, Søviknes og Brevik ferdigbygger forsynings- og spesialskip, mens Florø-verftet bygger lasteskip. Selve skrogproduksjonen foregår i utlandet. Tangen Verft i Kragerø, som tidligere drev norsk skrogproduksjon, ble nedlagt i 2003.

I Romania har Vard også to verft, overtatt i henholdsvis 2000 og 2003. De ligger ved Donau (i Tulcea og Braila) og bygger skipsskrog for videre utrusting ved norske verft.

I Brasil eier Vard verftet Niteról i Rio de Janeiro og verftet Promar i Recife i det nordøstlige Brasil. Disse verftene bygger først og fremst offshorefartøy for brasiliansk sektor.

Verftet i Vietnam (i Vung Tau) ble bygget i samarbeid med et asiatisk selskap basert i Singapore, og ferdigstilt i 2007. Det første skipet herfra ble levert i 2009.

Skipsverftene til det Kjell Inge Røkke-eide Aker RGI og dets datterselskap Aker Maritime ble i 1998 lagt inn i det nye selskapet Aker Yards. Da Røkke i 2002 sikret seg kontroll over Kværner og dannet Aker Kværner, ble verftene i Aker Yards og Aker Kværner organisert i et felles driftsselskap (Aker Kværner Yards). Aker Kværner ble i 2004 delt i tre, og selskapets skipsverft (i Finland og Tyskland) ble innlemmet i Aker Yards, som samtidig ble børsnotert. Røkke fortsatte som majoritetseier gjennom morselskapet Aker ASA. I 2007 solgte Aker sin eierandel på rundt 50 % i Aker Yards, og samme år ble en kontrollerende aksjepost på nesten 40 % kjøpt av det sørkoreanske konsernet STX Corporation. Fra 2009 ble STX eneeier av STX Europe. Den italienske verftsgruppen Fincantieri tok over som dominerende eier i 2013, og selskapet skiftet navn til Vard AS.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.