Oslo, tidligere norsk skipsbyggingsselskap opprettet i 1998 under navnet Aker Yards. Aker Yards ble en del av STX Europe fra 2008, og senere skilt ut og børsnotert som et eget selskap under navnet STX OSV i 2010. Den italienske verftsgruppen Fincantieri overtok aksjemajoriteten i 2013, og navnet ble endret til Vard.

Hovedaktiviteten til Vard er å prosjektere og bygge offshore forsyningsskip, eksempelvis plattform-forsyningsskip, ankerhåndteringsfartøy og offshore konstruksjonsfartøy. Vard har skipsbyggingsaktiviteter i Norge, Brasil, Romania og i Vietnam.

  • Omsetning ca. 11,1 mrd. kr (2012)
  • Rundt 9500 ansatte (2012)
  • Administrerende direktør: Roy Reite
  • Styreleder: Guiseppe Bono (Italia)

I Norge ligger verftene Brattvaag, Langsten, Aukra, Søviknes, Brevik og Florø. De fire første ligger i Sunnmøre/Romsdal og ble overtatt av Kjell Inge Røkke gjennom RGI/Aker i perioden 1990–96. Brevik-verftet, en fortsettelse av Trosvik Verksted, ble overtatt i 2001, mens Florø-verftet ble overtatt fra Kleven Maritime i 2006.

Brattvaag, Langsten, Aukra, Søviknes og Brevik ferdigbygger forsynings- og spesialskip, mens Florø-verftet bygger lasteskip. Selve skrogproduksjonen foregår i utlandet. Tangen Verft i Kragerø, som tidligere drev norsk skrogproduksjon, ble nedlagt i 2003.

I Romania har Vard også to verft, overtatt i henholdsvis 2000 og 2003. De ligger ved Donau (i Tulcea og Braila) og bygger skipsskrog for videre utrusting ved norske verft.

I Brasil eier Vard verftet Niteról i Rio de Janeiro og verftet Promar i Recife i det nordøstlige Brasil. Disse verftene bygger først og fremst offshorefartøy for brasiliansk sektor.

Verftet i Vietnam (i Vung Tau) ble bygget i samarbeid med et asiatisk selskap basert i Singapore, og ferdigstilt i 2007. Det første skipet herfra ble levert i 2009.

Skipsverftene til det Kjell Inge Røkke-eide Aker RGI og dets datterselskap Aker Maritime ble i 1998 lagt inn i det nye selskapet Aker Yards. Da Røkke i 2002 sikret seg kontroll over Kværner og dannet Aker Kværner, ble verftene i Aker Yards og Aker Kværner organisert i et felles driftsselskap (Aker Kværner Yards). Aker Kværner ble i 2004 delt i tre, og selskapets skipsverft (i Finland og Tyskland) ble innlemmet i Aker Yards, som samtidig ble børsnotert. Røkke fortsatte som majoritetseier gjennom morselskapet Aker ASA. I 2007 solgte Aker sin eierandel på rundt 50 % i Aker Yards, og samme år ble en kontrollerende aksjepost på nesten 40 % kjøpt av det sørkoreanske konsernet STX Corporation. Fra 2009 ble STX eneeier av STX Europe. Den italienske verftsgruppen Fincantieri tok over som dominerende eier i 2013, og selskapet skiftet navn til Vard AS.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.