Kvinnebunaden fra Brekke ble utviklet midt på 1920-tallet, med hjelp fra Klara Semb. Det ble tatt utgangspunkt i gamle draktplagg fra området som så ble tilpasset de elementene som manglet eller ikke var interessante. Etter hvert ble flere elementer fra den gamle draktskikken kopiert, og da bunaden fikk ny oppmerksomhet på 1950- og 60-tallet, ble produksjonen satt i gang igjen i større omfang.
Faktaboks
Klara Semb reiste i mange år rundt omkring i landet og holdt leikkurs. Ettersom hun hadde både bunad og folkedans som arbeidsfelt, kombinerte hun ofte de to tingene. Hun ba ungdommene som gikk på kurs om å samle inn gamle draktplagg, og flere steder ble det lagd bunader under hennes veiledning. I Brekke holdt hun kurs vinteren 1924–1925, og en kveld da jentene hadde tatt med seg gamle plagg, begynte de å skape bunaden. Fasongen ble tatt fra Indre Sogn, likedan bruken av snøremaljer og kjede. Klara Semb meinte at fasongen tradisjonelt hadde vært den samme i hele Sogn, og at det var i detaljene en kunne spore forskjell mellom de indre og de ytre områdene.
På den tida kjente folk godt til siste ledd av folkedraktskikken, men den var ikke aktuell å ta opp igjen som bunad. En måtte ta utgangspunkt i eldre plagg. Men hodeplagget for gifte kvinner, den såkalte svarthua, har aldri vært helt ute av bruk i Brekke.
Det ble sydd fem til ti bunader med en gang, og flere skaffet seg bunad etter hvert. Klara Semb hjalp til med å skaffe materialer og mønster. Hun fikk også lagd en modellbunad, slik at det ble lettere å holde seg til den malen de kom fram til. Modellbunaden oppbevares i dag ved Sogn Folkemuseum. Men denne bunaden fikk ingen stor utbredelse i forhold til bunaden som noen år tidligere var blitt lansert som Sognebunad. Ei av de første som skaffet seg bunaden fra Brekke, supplerte den etter ei tid med bringeduk og vevd forkle, men det vanlige var at bunaden manglet bringeduk, og at en brukte gamle silkeforklær.
På 1950-tallet fattet noen kvinner ny interesse for bunaden, kanskje særlig som resultat av den store tekstilregistreringa som ble utført i samarbeid med Bergen Museum tidlig på 1950-tallet, og på 1960-tallet var den også gjenstand for interesse i ei hovedoppgave ved Statens lærerskole i forming. I 1974 avla Åse Asheim Lange magistergraden i etnologi på draktskikk for kvinner i Brekke, og hun tok også med litt om det tidlige bunadarbeidet. Hun skriver at det smått om senn ble flere som tok bunaden i bruk, sjøl om det nok fortsatt er vanligere med andre varianter av sognebunad.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.