Faktaboks

Annette Schirmer
Født
1874
Død
1927
Skisse
Ornamentstudie utført av Anette Schirmer i 1896.
Skisse

Blomsterstudie i akvarell og blyant på papir, utført av Anette Schirmer i 1896.

Annette Schirmer var en norsk tekstilkunstner og lærer. Hun hadde særlig stor betydning som lærer ved Den Kvinnelige Industriskolen i Kristiania, der hun arbeidet som lærer i fagene tegning, plantefarging og veving fra 1908 til 1927. Schirmer var med å etablere Foreningen for anvendt kunst i 1901.

Utdanning

Annette Schirmer fikk en kunstutdanning utenom det vanlige. Selv uttrykte ved flere anledninger at hun hadde disse tre læremestre: Harriet Backer, Frida Hansen og ektemannen Herman Major Schirmer. Hun vokste opp i et hjem der kunst ikke bare var teori og diskusjonsgrunnlag, men opptok faren Gerhard Wiese rent praktisk. Hun hadde sett farens glødende interesse for og arbeid med tegninger, studier og ferdige oljemalerier. På slutten av 1880-årene gikk hun på Harriet Backers malerskole. Vevutdanning hadde hun fra atelieret til Frida Hansen, som ble startet i 1894. Fra slutten av 1890-årene var hun elev ved Statens håndverks- og kunstindustriskole ved linjen for arkitektur og ornamentikk, der var læreren arkitekt Herman Major Schirmer. I 1905 giftet Annette Magdalene Riis Wiese seg med Schirmer og tok sitt nye etternavn.

Den Kvinnelige Industriskolen

Annette Schirmer beskrives som den kunstneriske kraften ved Den Kvinnelige Industriskolen i Kristiania, der hun arbeidet som lærer i fagene tegning, plantefarging og veving fra 1908 til sin død i 1927. Det var i denne rollen hun virkelig fikk mest heder. Hun ble sett på som en stor autoritet, og mottok mye beundring og tillit fra elevene sine.

Foreningen for anvendt kunst

Schirmer var med å etablere Foreningen for anvendt kunst i 1901. Det var kvinnelige arkitekter og tekstilkunstnere som sto bak denne foreningen. Blant disse var Georgine Marie (Lilla) Hansen, Marie og Titti Karsten. Gjennom foreningen kunne medlemmene inspirere hverandre og gi hverandre mulighet for videre utvikling. De ga hverandre tenkte oppdrag, og sammen vurderte medlemmene de ulike resultatene, og ga hverandre grundig kritikk. Fra samfunnet fikk medlemmene derimot ikke mange oppdrag. Interiørarkitekt, tekstilkunstner og møbeldesigner Marie Karsten mente at denne virksomheten der arbeider ble vurdert og kritisert førte til utvikling selv om det var snakk om et internt samarbeid. For Marie Karsten var det helt klart at Annette Schirmer sto for det nasjonale kunstneriske uttrykket, særlig når det gjaldt fargesyn. Hun framhever særlig Schirmer som en sterk representant for bondekunsten og bondefargene. Annette Schirmers broderier var gjerne utført på hjemmevevet stoff ofte i sterke, kraftige og dristige farger. Både i vev og broderimønstre forekommer uendelige variasjoner av fugler og blomster motiv.

Husflid

Annette Schirmer la også ned mye arbeid i Husflidsforeningen der hun var medlem av Rådet. Hun fikk Kongens fortjenestmedalje i gull i 1925 blant annet for denne innsatsen.

Annette Schirmer var også en dyktig foredragsholder. Hun var kjent ikke bare i Norge, men i Norden og spesielt var foredragene om folkekunst og husflid at hun fikk god respons og kontakt. Hun klarte å vekke tilhørernes begeistring.

Familie

Annette Schirmer var født i 1874, og ble døpt Annette Magdalene Riis Wiese. Hun var datter av forretningsmannen og autodidakt maler Gerhard Severin Heiberg Wiese (1842 – 1925) og Antonie Caroline Constanse Lorch (1854 – 1955).

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Annette Schirmer

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg