Agnes Mowinckel som Lady Macbeth på Nationaltheatret 1920.

Aschehoug. Begrenset gjenbruk

Agnes Mowinckel, født i Bergen, norsk skuespiller og instruktør. Debuterte 1899 på Den Nationale Scene som Anna Hielm i Kong Midas av Gunnar Heiberg. Senere gjesteroller på de fleste norske scener, sjelden som fast skuespiller. Hun spilte gjerne monumentale roller: Maria Stuart (Schiller), Lady Macbeth, Fru Inger til Østraat, Merete Beyer i Anne Pedersdotter. Hennes psykologiske sans førte henne også mot moderne menneskeskildringer.

Sin hovedinnsats gjorde hun som banebrytende instruktør, med dristig repertoarvalg og stor sans for helhetsvirkningen. Hun debuterte med Wedekinds Vårbrytning på Intimteatret 1922, og virket senere som et uro- og kraftsentrum ved de fleste av våre scener. 1927–28 ledet hun sin egen avantgardescene Balkongen. Ved Det Norske Teatret (særlig 1923–35) fremførte hun et fyldig utvalg av moderne utenlandsk dramatikk. På Nationaltheatret (1925–27 og etter 1934) skapte hun levende klassikeroppførelser (Ibsen, Bjørnson, Kielland, Amalie Skram) og gikk inn for nye dikterverker, ofte i eksperimentell form (Nordahl Grieg, Johan Borgen). – I 1949 feiret hun sitt 50-årsjubileum i Kjeld Abells Dronning går igjen på Nationaltheatret. Ved sitt 60-årsjubileum 1959 iscenesatte hun Ibsens Rosmersholm for Riksteatret. I Oslo Nye Teaters minneforestilling ved Camilla Collett-jubileet 1963 stod hun siste gang på scenen som den gamle Camilla Collett.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.