Agnes Mowinckel

Faktaboks

Agnes Mowinckel
Født
25. august 1875, Bergen
Død
1. april 1963, Oslo. Begravet i Æreslunden på Vår Frelsers gravlund, Oslo

Agnes Mowinckel som Lady Macbeth på Nationaltheatret 1920.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Agnes Mowinckel var en norsk skuespiller og teaterregissør. Som regissør var hun svært innflytelsesrik. Mowinckel var kjent for modige valg av repertoar, sterk psykologisk innsikt og et visuelt helhetsblikk.

Skuespillerarbeid

Agnes Mowinckel startet sin karriere som skuespiller, og debuterte på Den Nationale Scene, i rollen som Anna Hielm i Kong Midas av Gunnar Heiberg i 1899. Hun opptrådte på en lang rekke norske teatre, blant dem Nationaltheatret, Centralteatret, Trondhjems Nationale Scene og Intimteatret.

Mowinckel spilte gjerne monumentale roller, som tittelrollen i Henrik Ibsens Fru Inger til Østraat (Nationaltheatret 1902) og Helene Alving i samme dramatikers Gengangere (Centralteatret 1919) og Lady Macbeth i William Shakespeares Macbeth (Nationaltheatret 1920). En signaturrolle var Merete Beyer i Hans Wiers-Jenssens Anne Pedersdotter (Nationaltheatret 1941, gjentatt i egen regi på Trøndelag Teater 1942, Den Nationale Scene 1955 og Det Nye Teater 1957). Hennes psykologiske sans førte henne også mot moderne menneskeskildringer. Det hendte at hun spilte roller i oppsetninger hun selv regisserte, men i sin tid som regissør takket hun bare unntaksvis ja til skuespillerroller i andres oppsetninger.

I 1949 feiret hun sitt 50-årsjubileum som skuespiller i Kjeld Abells Dronning går igjen på Nationaltheatret. I Oslo Nye Teaters minneforestilling ved Camilla Collett-jubileet i 1963 stod hun siste gang på scenen, i rollen som den gamle Camilla Collett.

Regiarbeid

Sin hovedinnsats gjorde Agnes Mowinckel som banebrytende instruktør, med et dristig repertoarvalg og stor sans for helhetsvirkninger. I perioden 1927–1928 ledet hun sin egen avantgardescene, Balkongen, der hun blant annet satte opp Sigbjørn Obstfelders De røde dråber (1928).

Regidebuten var Frank Wedekinds Vårbrytning på Intimteatret i 1922. Ved Det Norske Teatret utfordret hun nasjonaltanken og iscenesatte et fyldig utvalg av moderne utenlandsk dramatikk, blant annet Sean O'Caseys Plogen og stjernone (1929) og Eugene O'Neills Alle guds barn har vengjer (1931). På Nationaltheatret skapte hun levende klassikeroppførelser av dramatikere som Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson, Alexander Kielland og Amalie Skram, samtidig som hun gikk inn for nye dikterverker, ofte i eksperimentell form, som Nordahl Griegs Nederlaget (1937 og igjen i 1946) og Johan Borgens Mens vi venter (1938 og igjen i 1947). Ved sitt 60-årsjubileum i norsk teater i 1959 iscenesatte hun Ibsens Rosmersholm for Riksteatret. Dette ble hennes siste regioppdrag.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Lyche, Lise: Norsk teaters mare : Agnes Mowinckel og norsk kunstnerliv, 1990, isbn 82-504-1756-9, Finn boken

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg