Hans første arbeider, skapt under inntrykk fra tysk ekspresjonisme, fra primitiv og eksotisk kunst, var dystre og fargefattige, ofte med en makaber tematikk. De har titler som Likkjøreren (1936), Abort, Selvmordersken og Voldsmannen (1933).
Men snart brøt en romantisk visjonær og fabulerende fantasi igjennom med arbeider som Stjernebilleder eller Gratulanter (1937). Verkene fra slutten av 1930-årene kjennetegnes av en rikere og fyldigere, mer høystemt koloritt med myke overganger, en utsøkt ornamental behandling av flaten og en motivkrets der kvinnedyrkelsen står i sentrum. Han skildrer kvinnen i romantisk fjernhet, naken eller kledd i fantastiske skrud, med en østerlandsk praktutfoldelse som også er i slekt med folkekunstens naive festivitas: Ung kvinne (1938), De ventende, Lesende kvinne og Mannen med fløyten (alle 1940), Enken (1942).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.