Økonomi og næringsliv på Komorene

Komorene hører til verdens økonomisk minst utviklede land, og er helt avhengig av økonomisk bistand fra utlandet, samt pengeoverføringer fra komoreanere i utlandet. Relativ overbefolkning og stor arbeidsledighet samt mangel på landbruksjord og andre naturressurser, har ført til en omfattende emigrasjon; ca. 1/3 av landets befolkning bor i utlandet, de fleste i Frankrike. Like fullt er landet et av de tettest befolkede i Afrika. Stor politisk uro gjennom mange år, også med stridigheter mellom de forskjellige øyene, har bidratt til å svekke utviklingen av landet. Manglende stabilitet har også vært til hinder for å tiltrekke utenlandske investeringer; også bistand er blitt redusert av samme årsak. Ved siden av noe turisme, genererer eksport av et lite antall jordbruksprodukter – vanilje, kryddernellik og ylang-ylang – valutainntekter, men dermed er Komorene også svært avhengig av prisen på disse råvarene på verdensmarkedet. Største sektor i økonomien er tjenesteyting, som står for ca. 55 % av BNI (2004); primærnæringene står for ca 41 %.

Jordbruket er den dominerende næringsgren og sysselsatte 2002 ca. 73 % av de yrkesaktive. Det drives hovedsakelig som selvbergingsjordbruk med dyrking av maniok, søtpoteter, bananer og ris. Den beste jorden nyttes til plantasjejordbruk, med dyrking av vanilje (mest på Njazídja), parfymevekster (især ylang-ylang på Nzwani), kokosnøtter (mest på Mwali), kryddernellik, kaffe og kakao. Vanilje er den langt viktigste eksportartikkel; etterspørselen – og prisen – trues både av billigere produksjon bl.a. i Indonesia og på Madagaskar, samt av kjemiske erstatninger. Komorene er en av verdens største produsenter av vanilje, og den største produsent av ylang-ylang, som brukes i fremstilling av parfyme.

Det drives et beskjedent fiske, inkl. av reker og hummer. Landets fiskerier har potensial for mer enn fordoblet fangst i forhold til de ca. 12 000 tonn som ble tatt opp i 2002. Tunfiske drives av fartøyer fra EU.

Komorene har lite industri, begrenset til bearbeiding av vanilje, parfymeessenser fra ylang-ylang, kryddernellik og kopra for eksport.

Frankrike er Komorenes viktigste handelsforbindelse, og svarer alene for omkring halvparten av øygruppens utenrikshandel.

Den økonomiske utviklingen på Komorene er vanskeliggjort pga. av dårlig utbygd infrastruktur, både på land og til vanns. Mesteparten av transporten mellom øyene skjer med båt, og det nasjonale flyselskapet stanset sin virksomhet i 1994. Moroni på Njazídja har internasjonal lufthavn. De viktigste havnebyene er Moroni, Mutsamudu på Nzwani og Fomboni på Mwali, og alle de tre øyene har regelmessige båtforbindelser med Madagaskar og kysten av Øst-Afrika.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.