Nord-Norgebanen, navn på mulig forlengelse av Nordlandsbanen fra Fauske til Tromsø. Nord-Norgebanen ble behandlet i Stortinget i en egen melding i sesjonen 1993-94 (nr. 28). Banen har vært utredet av NSB i egne rapporter i 1982 og 1992. I den siste rapporten ble banen planlagt med en toppfart på 200 km/t mellom Fauske og Tromsø over Narvik, med sidebane til Harstad.

Under krigen brukte okkupasjonsmakten østeuropeiske krigsfanger til å påbegynne byggingen av en planlagt jernbanetrasé nord for Fauske. Deler av denne traseen er i dag tatt i bruk som veg.

Under behandlingen i 1994 ønsket Stortinget at jernbaneforbindelsen mellom Narvik og Tromsø skulle vurderes på nytt dersom den framtidige utviklingen i Barentsregionen tilsier det og et tilstrekkelig trafikkgrunnlag er til stede. Kommuner og andre lokale interesser ønsker i tillegg å vurdere både en forbindelse mellom Tromsø og det svenske jernbanenettet via Bardu, og et alternativ der det bygges en bane mellom Tromsø og Narvik. Storfjord kommune har vært en pådriver for å kartlegge mulighetene for en eventuell forlengelse av jernbanen fra Kolari på finsk side til Skibotn i Troms. Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen er en tverrpolitisk gruppe bestående av politikere, enkeltpersoner og personer tilknyttet miljøorganisasjoner fra Nordland og Troms.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.