Jean-Philippe Toussaint, belgisk franskspråklig forfatter og filmskaper. Han er utdannet innenfor statsvitenskap og moderne historie. Toussaints bøker er oversatt til over tyve språk, og flere av romanene hans har oppnådd suksess i Norge. Han har også fått anerkjennelse som fotograf og filmregissør. 

I sine første korte romaner forener Toussaint elementer fra Samuel Beckett og den franske nouveau roman med en teknikk mange har kalt minimalistisk. Typisk for personene han beskriver er deres passivitet, og det som fortelles om dem, er tilsynelatende vilkårlige og betydningsløse detaljer. Når særlig de første bøkene hans ble så populære, skyldtes det ikke minst en på samme tid stillferdig og surrealistisk humor. Bøkene er også fylt med referanser til eldre litteratur og billedkunst. Man har spesielt vært opptatt av de lånene han har foretatt fra den franske filosofen og vitenskapsmannen Blaise Pascal, men Toussaints virkelighetsoppfatning står trolig fjernt fra de filosofiske og teologiske grunnproblemene som opptar Pascal. Særlig i de første romanene til Toussaint finnes det mange innslag av parodi. Forfatterskapet hans har hatt betydning for Erlend Loe og andre norske forfattere i samme generasjon.

Toussaints første roman er La Salle de bain (1985; norsk oversettelse På badet, 1987). Deretter fulgte Monsieur (1986, «Min herre»), L'Appareil-photo (1988; norsk oversettelse Fotoapparatet, 1990), La Réticence (1991 «Fortielsen»), som er en uutgrunnelig parodi på en kriminalroman, og La Télévision (1997; norsk oversettelse. TV-apparatet, 1998). Denne romanen regnes som den mest underholdende av alle bøkene hans.

Etter århundreskiftet har Toussaint særlig gjort seg bemerket med en romansyklus i fire bind der erotiske konflikter og samlivsspørsmål står sentralt: Faire l'amour (2002, «Elske»), Fuir (2005, «Flykte»), som oppnådde Médicis-prisen, La Vérité sur Marie (2009, «Sannheten om Marie») og Nue (2013, «Naken»). Disse bøkene har en rikere handling enn de første bøkene hans, med mer detaljerte beskrivelser av sanseerfaringer og et mer poetisk språk. Forholdet mellom kvinne og mann beskrives her mer direkte og med større smerte, og skildringer av naturen har fått større plass. Men også i disse romanene spiller den absurde humoren en viktig rolle, ikke minst gjennom måten Toussaint utnytter ulike fortellerperspektiver på.

I sine essayer har Toussaint blant annet skildret reiser i Østen. Han understreker at ikke minst japansk kultur er en viktig inspirasjon for ham. I L'urgence et la patience (2012, «Bråhasten og tålmodigheten») beskriver han, i et lett tilgjengelig språk, sin måte å arbeide med tekster på, og han presenterer sitt syn på forfattere som har lært ham mye, blant annet Beckett, Dostojevskij og Proust. Toussaint er også svært opptatt av idrett og særlig av fotball. Av bøkene hans om dette emnet kan man nevne Football (2015), der han skildrer en rekke viktige begivenheter fra fotballen de siste tiårene.

Toussaint er også fotograf, og han er meget anerkjent som filmskaper og regissør. Han har blant annet laget spillefilmer på bakgrunn av Monsieur og L'Appareil-photo. Han har mottatt mange litterære priser, også en pris (2015) for årets beste franskspråklige bok om sport. Fra 2014 er han medlem av Belgias litterære akademi. De fleste av Toussaints bøker, også de som ikke er oversatt til norsk, finnes i engelsk oversettelse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.