Birgit Wessel

Faktaboks

Birgit Wessel
født
10. oktober 1911, Stockholm, Sverige
død
26. oktober 2000, Oslo
Møbelstoffene Potteblomst, Oldemor og Markens Grøde ble vevd i 1949 til 1952 ved Tallåsen-veven.
Tekstil
Av .

Birgit Wessel var en norsk tekstildesigner og brukskunstner. Hun arbeidet både som selvstendig designer med egen vevstue fra 1938 og drev butikken «Vakre hjem» i Oslo med sin mann, interiørarkitekten Bjarne Wessel. Hun leverte tekstiler til mange av etterkrigstidens viktige offentlige interiører. Samtidig var hun en pioner innenfor industridesign og samarbeidet med en rekke norske tekstilfabrikker. Hun laget brukstekstiler som gardiner, møbelstoff, duker og gulvtepper.

Oppvekst og studier

Birgit Hanna Maria Wessel var født i Sverige utenfor Stockholm, og hun studerte ved Konstfack i Stockholm. Hun praktiserte hos tekstilkunstneren Märta Maas-Fjetterström, noe som skal ha ført til at hun satset på veving. Hun giftet seg med den norske interiørarkitekten Bjarne Wessel og var fra 1937 bosatt i Norge. Kunsthåndverkeren Carin Wessel er hennes datter.

Egen vevstue og oppdrag for andre

Møbelstoffene Forår og Efterår ble vevd en gang i 1950-årene.

Tekstil
Av .

Wessels vevstue lå i Hausmannsgate i 1938–1980. Der jobbet hun sammen med assistenter. Hun designet mønstre for industrien, og det ble vevd tekstiler som ble solgt i «Vakre hjem». Møbelstoffene ble vevd på halvautomatiske vevstoler, de såkalte Tallåsen-vevstolene fra Sverige. Hun engasjerte også hjemmevevere på Toten. Tekstilene ble enten solgt i «Vakre hjem» i Tordenskioldsgate, som for øvrig var landets første butikk for brukskunst, eller de gikk direkte til de mange spesialoppdragene hun hadde.

Samarbeid med arkitekter

Birgit Wessel hadde mange oppdrag både for det offentlige og det private. Ved flere anledninger samarbeidet hun med arkitektene Arnstein Arneberg og Magnus Poulsson. Hun leverte blant annet tekstiler til Kongeskipet Norge (1947–1948), gardiner og møbeltrekk til Oslo Rådhus (1950), møbeltrekk til Sikkerhetsrådets sal i FN-bygningen i New York (1951), gulvteppe til Skaugum (1951) og tekstiler til Norges NATO-ambassade i Paris (1954) i samarbeid med vever Elise Jakhelln og interiørarkitekt Eva Nordsveen.

Form følger funksjon

Birgit Wessel var opptatt av form og funksjon. Gardinene skulle slippe lys inn i rommet samtidig som de skulle skjerme mot sola. Møbelstoffene skulle være slitesterke, og det samme gjaldt gulvteppene. Hun valgte materialer ut fra funksjon og brukte naturfiber som spelsau-ull, bomull, lin og til og med siv, og syntetiske fibre som på 1950- og 1960-tallet kom stadig mer inn på markedet. Mange av møbelstoffene hadde figurative blomstermønstre. Et annet karakteristisk trekk ved Wessels designuttrykk, var harmoniske farger. Selv om de ofte var sterke og uvanlige i sin tid, var formspråket lavmælt.

Samarbeid med tekstilindustrien

På 1950- og 1960-tallet var mange tekstilfabrikker i virksomhet i Norge. Birgit Wessel tegnet mønsteret «Singelstripen» for Solberg Spinderi i 1955. Gardinstoffet ble laget i mer enn 80 fargestillinger og var en stor suksess, særlig blant interiørarkitekter. Andre bedrifter Wessel samarbeidet med, var Landheim Veveri (gardiner av siv), Røros Tweed (gardiner av ull), Joh Petersen/ Fortex (duker og brikker) og Haldens Bomuldsspinderi og Væveri (gardiner). Gardinen «Bukett» vevd for Halden fikk Merket for God design i 1970.

Ulike arbeider og oppgaver

Birgit Wessel designet mønstre med imiterte vevstrukturer på Fibotex-platen som var en type plastlaminater i respatex. Wessel laget også gipsengler som ble solgt i «Vakre hjem». I tillegg til å være utøvende designer og drive egen bedrift, underviste hun og var sensor ved Statens Kvinnelige Industriskole, var styremedlem i Foreningen Brukskunst og jurymedlem der samt for Oslo Håndverks- og Industriforening og Forbrukerrådet.

Utstillinger

Wessel var en sentral person innenfor Scandinavian design som dominerte norsk interiørdesign i etterkrigstiden. Hun deltok på utstillingen «Design in Scandinavia» som ble vist i USA og Canada i 1954–1957. Hun var også med på Foreningen Brukskunsts utstillinger i 1947–1964, hadde separatutstilling i Oslo Håndverks- og Industriforenings lokale «Forum» i 1967, deltok på utstillingen «Jacob-prisen 20 år» i 1977 og retrospektiv utstilling «Dobelt-W» sammen med samarbeidspartner og interiørarkitekt Bendt Winge på Oslo Kunstindustrimuseum i 1981.

Birgit Wessel fikk Jacob-prisen i 1959.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Mannila, Lena (2005). God form i Norge: Jacob-prisens vinnere 2005-1957, Norsk Form
  • Skaug, Anne-Berit (1981). Dobbelt-W. Birgit Wessel og Bendt Winge – to pionerer i norsk brukskunst, Kunstindustrimuseet i Oslo

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg