Forbrukerrådet er en frittstående interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge. 

Rådets formål er å arbeide for økt forbrukerinnflytelse i samfunns- og næringsliv, bidra til en forbrukervennlig utvikling og fremme tiltak som kan bedre forbrukernes stilling.

Forbrukerrådet har hovedkontor i Oslo og kontorer i Longyearbyen, Tromsø, Stavanger og Skien. Randi Flesland har vært Forbrukerrådets direktør siden 2008.

Forbrukerrådet ble opprettet i 1953 og er i dag landets største yter av fri rettshjelp. På denne tiden var det vanskelig å få medier til å trykke både positive og negative utfall mot navngitte produkter og i 1958 ble magasinet Forbruker-rapporten utgitt. Magasinet ble lagd ned i 2010. I 2003 ble Forbrukerrådet omorganisert og gikk fra å være et «råd» til å bli et «forvaltningsorgan med særskilte fullmakter» under Barne-, likestilling- og inkluderingsdepartementet. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.