Forbrukerrådet er en frittstående interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge. Rådets formål er å arbeide for økt forbrukerinnflytelse i samfunns- og næringsliv, bidra til en forbrukervennlig utvikling og fremme tiltak som kan bedre forbrukernes stilling.

Inge Takle Mæstad er leder siden 2008.

Forbrukerrådet har hovedkontor i Oslo og ti regionkontorer. Regionkontorene er lokalisert i Tromsø, Bodø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Skien, Sarpsborg, Gjøvik og Oslo. 

Historikk

Forbrukerområdet ble opprettet i 1953 og er i dag landets største yter av fri rettshjelp. På denne tiden var det vanskelig å få medier til å trykke både positive og negative utfall mot navngitte produkter og i 1958 ble magasinet Forbruker-rapporten utgitt. Magasinet ble lagd ned i 2010. I 2003 ble Forbrukerrådet omorganisert og gikk fra å være et «råd» til å bli et «forvaltningsorgan med særskilte fullmakter» under Barne-, likestilling- og inkluderingsdepartementet. 

Ledere

1953–60 Ragnar Christiansen
1960–77 Ebba Lodden
1977–84 Gro Hillestad Thune
1984–93 Kristin Moe
1993–99 Anne-Lise Bakken
1999–2005 Bente Haukland Næss
2006–08 Wenche Frølich
2008– Inge Takle Mæstad

Anbefalt lenke

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.