Forbrukerrådet

Forbrukerrådet er en frittstående interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge.

Rådets formål er å arbeide for økt forbrukerinnflytelse i samfunns- og næringsliv, bidra til en forbrukervennlig utvikling og fremme tiltak som kan bedre forbrukernes stilling.

Historikk

Forbrukerrådet ble opprettet i 1953. På denne tiden var vanskelig å få medier til å trykke både positive og negative vurderinger av navngitte produkter, og fra 1958 ga rådet ut magasinet Forbruker-rapporten. Rådets informasjonsarbeid gikk gradvis over til digitale tjenester, og magasinet ble lagt ned i 2010.

I 2003 ble Forbrukerrådet omorganisert og gikk fra å være et «råd» til å bli et «forvaltningsorgan med særskilte fullmakter» under Barne- og familiedepartementet.

I 2019 vedtok regjeringen å dele Forbrukerrådets oppgaver i to, slik at tvisteløsningsoppgavene ble flyttet til Forbrukertilsynet. Samme året vant Forbrukerrådet det største gruppesøksmålet i norsk historie, da rådet på vegne av 180 000 fondskunder vant fram i sitt krav om tilbakebetaling av gebyrer for fondsforvaltning mot Den norske Bank.

Organisasjon

Forbrukerrådet er finansiert av staten ved Barne- og familiedepartementet, men har en fri stilling som er basert på spesielle fullmakter.

Forbrukerrådet har omkring 140 ansatte og har hovedkontor i Oslo, med underkontorer i Longyearbyen, Tromsø, Stavanger og Skien.

Direktør er Inger Lise Blyverket, som overtok etter Randi Flesland i 2019.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg