Når ein skal leita etter opphavet til dialektforskjellar og dialektlikskapar her i landet, må ein også trekkja inn folkelege samlingsplassar og administrative inndelingar. Som døme på fellesskap skapt av administrative grenser, kan ein nemna den kyrkjelege inndelinga i mellomalderen. Frå gamalt av var kyrkjesoknet den minste kyrkjelege eininga. Dei som budde i same soknet, hadde kyrkja som felles møteplass. Ordet sokn kjem av verbet å søkja – folk søkte saman, og tilpassa samstundes språket til kvarandre. Dermed fekk dei same særtrekka i talemålet. I dag er det slik at me sjeldan finn ei dialektgrense som går tvers gjennom eit kyrkjesokn.
Også større kyrkjelege einingar, som dei gamle bispedømma, har sett spor etter seg i dialektgeografien. I Solør-dialekten, sør i Hedmark fylke, finn me eksempel på at folk brukar talemålsformer som je kåmmer og je læser (les) ved sida av je kjæmm og je læs, slik det er i dialektane nord for Solør. Formene kåmmer og læser har Solør-målet ”lånt” frå dialektane lenger sør. Dette heng mellom anna saman med at Solør frå gammalt av høyrde til Oslo bispedømme.
Den rettslege inndelinga, som ofte er eit uttrykk for kva som var naturlege fellesskapsområde for handel og næringsliv, har også spela ei rolle for utviklinga av felles dialekttrekk. Dette gjeld også lenge etter at dei rettslege administrasjonsgrensene har forsvunne eller vore endra. Eit døme ser me i Bindalen, heilt sør i Nordland fylke. Denne bygda høyrde til Namdalssysla (Trøndelag) fram til 1760, men blei då lagt under Nordlands amt. Men framleis har dialekten i Bindalen klare trønderske trekk.
Liknande er det i Hallingdal og Valdres. Desse bygdene høyrde i lang tid saman med Hordaland og Sogn under Gulatingslaget, og seinare under Stavanger bispedøme. Dette forklarer vestnorske særmerke som bodn og kodn (born og korn)i hallingmålet og valdresmålet.
I Vest-Agder finn me tilsvarande forhold i innlandsbygda Åseral. Denne bygda høyrde i eldre tid saman med bygdene i indre Aust-Agder, eit administrativt område som blei kalla Råbyggjelaget. Dette hopehavet ser me spor etter i åsdølmålet i dag, som har mykje felles med setesdalsmålet i aust. Nemnast kan også dei vestlege Agder-bygdene Sirdal og Bakka, som i mange hundre år var administrativt knytte til Rogaland. Desse bygdene høyrer i dag til Vest-Agder, men har mange Rogaland-trekk i talemålet. Sirdølane seier: Adle va fudle (alle var fulle), som i Rogaland, medan det i andre indre bygder på Agder heiter: Adde va fudde.
Kommentarar
Kommentarar til artikkelen blir synleg for alle. Ikkje skriv inn sensitive opplysningar, for eksempel helseopplysningar. Fagansvarleg eller redaktør svarar når dei kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logga inn for å kommentere.