Martin B-26G Marauder

U.S. Air Force photo.

Martin Marietta Corporation er et tidligere amerikansk industrikonsern, og var en stor leverandør til det amerikanske forsvaret. Konsernet produserte fly frem til 1960, og etter andre verdenskrig missiler, våpensystemer og utstyr til romvirksomhet.

Historie

Martin M-130 China Clipper
SDASM Archives.
Lisens: fri

Konsernet ble grunnlagt i 1917 av Glenn Luther Martin som Glenn L. Martin Company. Selskapet bygde opprinnelig bombefly og militære og sivile flybåter, blant annet USAs første tomotors bombefly MB-1 i 1918, senere bombeflyene og flybåtene China Clipper og Mars. Den siste kunne frakte 300 personer og satte i 1943 distanserekord med over 7000 kilometer.

Glenn L. Martin Company sluttet med flyproduksjon i 1960, og virksomheten omfattet senere missiler, elektronikk, våpensystem og romfart. Det ble i 1961 sammensluttet med American-Marietta Company, som hadde virksomhet innen byggematerialer og kjemiske produkter, til Martin Marietta Corporation.

Blant produktene konsernet produserte etter andre verdenskrig var tidlige kryssermissiler (B-61 Matador), taktiske ballistiske missiler (Pershing), langdistansemissiler/bæreraketter (Titan I, II og III), samt utstyr til romfartøyer, blant annet romstasjonen Skylab, Mars-sondene Viking, romfergens store utvendige drivstofftank og Venus-sonden Magellan.

I 1980-årene overtok Martin Marietta driften av den amerikanske regjeringens atomvåpenanlegg i Oak Ridge, Tennessee. I 1992 kjøpte konsernet romvirksomheten til General Electric og i 1994 tilsvarende virksomhet til General Dynamics. Martin Marietta og Lockheed Corporation ble i 1995 sammensluttet til Lockheed Martin Corporation.

Flytyper

MB-1

MB-1 var et tomotors bombefly (biplan), produsert for den amerikanske hærens flyvåpen. Det fløy første gang i 1918, men ble bare produsert i et mindre antall.

MB-2

MB-2 var et tomotors bombefly (biplan), og en direkte videreutvikling av MB-1. Omkring 140 MB-2 ble produsert, og det var i bruk frem til 1927.

B-10

Martin B-10

SDASM Archives.

B-10 var tomotors bombefly (monoplan). Det fløy første gang i 1932 og ble levert den amerikanske hærens flyvåpen fra 1934. Det ble også eksportert, og var brukt av nederlandske styrker under andre verdenskrig

M-130

M-130 var en firemotors flybåt bygget for det amerikanske flyselskapet Pan American, kjent som China Clipper. M-130 fløy første gang i 1935, og var i bruk som passasjerfly fra 1936 og frem til andre verdenskrig.

Maryland

Martin Maryland Mk I, en av de opprinnelig produsert for Frankrike tatt over av det britiske flyvåpenet
/© IWM E(MOS) 260.

Maryland var et tomotors bombefly opprinnelig utviklet for den amerikanske hærens flyvåpen som ikke var interessert i flytypen, men ble produsert for Frankrike og Storbritannia under andre verdenskrig. Maryland fløy første gang 14. mars 1939 med betegnelsen XA-22. Frankrike bestilte 215 fly som Martin 167F, hvorav 140 ble levert før den franske kapitulasjonen og mange ble brukt i kampene mot de tyske invasjonsstyrkene. De øvrige 75 flyene ble overført til Storbritannia, som gav flytypen navnet Maryland og bestilte ytterligere 150 som Maryland Mk II.

Mariner

PBM Mariner var en tomotors flybåt brukt som maritimt patrulejefly under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1939, og ble tatt i bruk av den amerikanske marinen fra 1941. 631 fly ble produsert frem til 1949, hvorav 36 som amfibiefly.

B-26 Marauder

B-26 Marauder var et tomotors bombefly brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1940, og over 5000 fly ble levert fra 1941.

Mars

JRM Mars var en amerikansk firemotors flybåt som opprinnelig ble utviklet under andre verdenskrig for å kunne bombe mål i Europa fra USA. Den fløy første gang i 1942, og er den største flybåten noensinne som har vært i normal bruk.

Mauler

Martin AM-1 Mauler
/National Archives.

AM Mauler var et enmotors angrepsfly for bruk fra hangarskip. Det fløy første gang i 1944, og ble levert til den amerikanske marinen fra 1948. Bare 151 fly ble produsert, og det ble overført til reserveskvadroner i 1950 da den amerikanske marinen valgte å standardisere AD Skyraider isteden.

2-0-2

2-0-2 var et tomotors passasjerfly. Det var en av de første amerikanske passasjerflyene som var utviklet etter andre verdenskrig, fløy første gang i 1946, og ble tatt i bruk fra 1947

Mercator

P4M Mercator var et firemotors maritimt patrulje- og bombefly med kombinerte stempel- og jetmotorer. Det hadde to Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major stempelmotorer og to Allison J33 turbojetmotorer. Det fløy første gang i 1946, og levert til den amerikanske marinen fra 1950, men ble bare produsert i et mindre antall.

Marlin

P5M-2 Marlin
National Archives.

P5M Marlin var en tomotors flybåt brukt som maritimt patruljefly, videreutviklet fra PBM Mariner. Den fløy første gang i 1948, og ble tatt i bruk av den amerikanske marinen fra 1952. Omkring 260 ble produsert, inkludert ti flybåter levert til Frankrike, og ble også brukt av den amerikanske kystvakten.

4-0-4

4-0-4 var et tomotors passasjerfly. Det var en forbedret utgave av Martin 2-0-2, og var i blant annet utstyrt med trykkabin. Det fløy første gang i 1950, og ble tatt i bruk fra 1951

B-57

Martin B-57 Canberra

U.S. Air Force photo.
Lisens: CC BY 2.0

B-57 var et tomotors jetdrevet bombefly brukt under Vietnamkrigen. Det var en lisensprodusert variant av det britiske bombeflyet Canberra, og den første B-57 fløy første gang i 1953, og tatt i bruk av det amerikanske flyvåpenet fra 1955.

Seamaster

P6M Seamaster var en firemotors jetdrevet flybåt. Den var den siste flybåten som ble utviklet for den amerikanske marinen, men den ble aldri tatt i bruk og ble kansellert i 1959

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg