Tettstedet kalles også Buskerudbyen, da det utgjør et bysentrum for Buskerud.
Drammen var frem til 1970-årene en industriby, men har siden utviklet seg til et moderne handelssted. Den bymessige bebyggelsen strekker seg vest–øst på begge sider av Drammenselva og østover langs fjorden. Den bymessige bebyggelsen strekker seg også sørover langs Vestfoldbanen og E18 gjennom Kobbervikdalen til Skoger og til Konnerud.
Drammen er inndelt i åtte bydeler: Austad/Fjell, Bragernes, Gulskogen, Konnerud, Skoger, Strømsø/Danvik, Tangen/Åskollen og Åssiden. Bydelene er bundet sammen av et tett veinett og flere bruer over Drammenselva. Drammensbrua på E18 er Norges lengste bru på 1892 meter. Bybrua fra 1935–1936 går mellom Bragernes og Strømsø. Øvre Sund bru er ei bru på fylkesvei 282 og Sentrumsringen, åpnet i 2011, som forbinder Grønland og Hamborgstrøm. Ypsilon bro, åpnet i 2008, er ei gangbru mellom Papirbredden – Drammen Kunnskapspark på Strømsø og Byparken på Bragernes.
Kommentarer (2)
skrev Gunstein Løken
svarte Geir Thorsnæs
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.