Da tempelet i Jerusalem ble ødelagt i år 70 evt., og offerkulten opphørte, videreutviklet rabbinerne 2. Moseboks forskrifter og utformet etter hver nye ritualer. I henhold til 2. Mosebok 12, 16, der det står at det skal holdes en hellig samling den første dagen, innledes festen fremdeles med et rituelt festmåltid, kalt seder. Inntak av matzot er en viktig del av ritualene knyttet til dette måltidet.
Rabinerne bestemte også at påbudet om faktisk å spise matza kun gjelder for festens første dag (to dager i diasporaen), mens forbudet mot å spise noe som er gjæret eller hevet gjelder alle dagene. Det er likevel vanlig å spise matzot og mat laget av dem hele uken. I ikke-ortodokse jødiske miljøer varierer det i hvilken grad denne forpliktelsen overholdes.
Forbudet mot å oppbevare surdeig i huset er utvidet til å gjelde alt som kan gjære, som vin, eddik, saftdrikker, kjeks, pasta, godterier, kosmetikk etc. Hvert år produseres mange spesielt kontrollerte produkter, beregnet på samme års pesach. Disse stemples med rabbinsk godkjenning og årstall. Vanlige matzot er merket «ikke kosher for pesach», og produseres og spises hele året, bortsett fra i tiden før pesach.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.