Katamaran, fartøy med to skrog, forbundet med bjelker eller en plattform. Ordet er av indisk opprinnelse, kata maru betyr sammenbundne stokker. Den ekte katamaran fantes i India på Coromandel-kysten og bestod av tre eller fem sammenbundne stokker, der den midterste er lengst og i flåtens forende svinger opp som en stevn. Katamaran brukes også (noe feilaktig) om den dobbeltkano som fremdeles er i bruk på Hawaii.

En katamaranferge for kanalfart England–Frankrike, Castalia, ble bygd 1874, men var ingen suksess. Den var ca. 300 fot lang og hadde padlehjul mellom skrogene. Senere er det bygd et mindre antall katamaranskip for spesielle anvendelser hvor man trenger stort dekksareal og/eller stor stabilitet, dvs. ferger og fartøyer som tjener som arbeidsplattformer.

I Norge er det bygd en rekke hurtige katamaranbåter for passasjertrafikk, særlig som «snøggbåter» i vestlandsfjordene. Spesielt kan nevnes Westamaran-typen fra Westermoen verft i Mandal. Disse er etter hvert utviklet til anselig størrelse, og har seiret i konkurransen med hydrofoil- og luftputefartøyer; fart ca. 30 knop.

Det bygges i stigende grad katamaran-seilbåter for sport og til dels som tur/havseilere. Disse kan komme opp i over 20 knop, og byr dessuten på høy komfort pga. liten slagside og myke bevegelser i sjøgang. Norsk Flerskrog Seilklubb er den norske klasseklubben for katamaraner og trimaraner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.