Samfunnsansvarsområdet handler om forskningens samfunnsoppdrag som kunnskapsleverandør. Der redelighetsområdet er rettet mot målet og beskyttelsesområdet mot midlene, er samfunnsansvarsområdet rettet mot konsekvensene av forskningen.
Yrkesetiske standarder for forskernes samfunnsansvar har hovedsakelig vært knyttet til forskningsformidling. Forskere skal formidle kunnskap slik at den kan komme til nytte i samfunnet samt bidra til arenaer for folkeopplysning. I kraft av sin ekspertise har også forskerne et ansvar for å bidra til en opplyst offentlig diskusjon, for eksempel ved å korrigere faktiske feil i premissgrunnlaget i debatter.
Forskersamfunnet har de siste tiårene i økende grad blitt konfrontert med spørsmål om hvilket selvstendig ansvar forskningen har for den samfunnsutviklingen den er en del av. I dag finnes det flere forskere enn noen gang, og de fleste arbeider i den industrielle snarere enn den akademiske sektoren. I begge sektorene oppmuntres man til å innrette forskningen utover mot eksterne samfunnsaktører snarere enn innover mot fagspesifikke problemstillinger. Målsetting om mer utadrettet samarbeid forsterkes av realiteten av dagens store globale utfordringer.
Samfunnsansvarsområdet har i økende grad blitt en del av forskeres yrkesetiske anliggende som følge av disse endringene. Spørsmål om forskeres ansvar for konsekvensene av forskningen, hva det forskes på, og hvordan resultatene tas i bruk, har i denne situasjonen blitt mer påtrengende.
Sentrale tema innen samfunnsansvarsområdet diskutert i Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologis (NENT) retningslinjer, er spørsmål om forskningens ansvar for å sikre borgermedvirkning, bærekraftig utvikling, føre-var-prinsippet og global relevans av og tilgang til kunnskap.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.