Torre de Belém

Torre de Belém, et godt bevart festningstårn fra 1500-tallet, er et av Lisboas landemerker. Mange av de store oppdagelsesreisene utgikk herfra. Bygningen står på UNESCOs Liste over verdens kultur- og naturarv.

Av /NTB Scanpix ※.
Portugal

Klostergården til Maria-klosteret i Batalha, bygd i gotisk stil med masverksvinduer. Påbegynt 1387. Byggverket står på UNESCOs Liste over verdens kultur- og naturarv. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.
Teatro National de São Carlos
Teatro National de São Carlos, er et nyklassisistisk theater i Lisboa.
Teatro National de São Carlos
Av .
Mosteiro dos Jerónimos
Kirken i Mosteiro dos Jerónimos i Lisboa. Stilen er en kombinasjon av gotikk med innslag av renessansearkitektur.
Mosteiro dos Jerónimos
Av .
Lisboa, Portugal
Lisboa, Portugal, en gate med trikk.
Lisboa, Portugal
Av .
togstasjon i Lisboa
En togstasjon i Lisboa i modernistisk stil.
togstasjon i Lisboa
Av .
Lisboa hus
Et hus fra gamlebyen i Lisboa.
Lisboa hus
Av .
Torre de Belém

Tårnet Torre de Belém fra år 1521, som er en av Lisboas mest kjente bygninger, er blant de fremste eksempler på byggverk i manuelstil, og står på UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarv.

Torre de Belém
Av /Shutterstock.

Portugisisk arkitektur gjenspeiler landets historie.

Det finnes romerske ruiner blant annet i Conímbriga og Évora. Et eksempel på spor etter den visigotiske perioden er kapellet São Pedro i Balsemão (600-tallet), mens spor etter den mauriske innflytelse kan finnes i byene Silves og Elvas.

Romansk stil

Et langt sterkere preg på portugisisk arkitektur satte imidlertid den romanske stil. Den romanske arkitekturen i Portugal er sterkt beslektet med den spanske. De fleste kirkene var relativt enkle bygninger, men det er også bevart store klosterkirker og katedraler. Eksempler er kirken i benediktiner-klosteret i Font' Arcada (påbegynt i 1067) og katedralene i Braga (påbegynt ca. 1090) og Coimbra (påbegynt ca. 1150).

Gotikk

Cistercienserne kom til Portugal i 1138 og stod bak enkelte romanske anlegg, som klosteret i São João de Tarouca (1140). I første rekke er de imidlertid forbundet med fremveksten av den gotiske arkitektur i landet. Et tidlig eksempel er klosteret i Alcobaça (påbegynt 1178), som ble bygd etter mønster av moderklosteret i Citeaux. Et sentralt eksempel på den noe senere portugisiske gotikk er klosteret Mosteiro da Batalha i Batalha (påbegynt 1388).

Manuelstil

Mot slutten av 1400-tallet vokste det frem en original arkitekturstil i Portugal, manuelstilen (etter kong Manuel 1), som blomstret parallelt med de maritime oppdagelsesferder. Manuelstilen er vekselvis blitt karakterisert som flamboyant gotikk og en kombinasjon av gotikk og elementer fra renessansearkitektur. Et eksempel er kirken og klostergangen i Mosteiro dos Jerónimos i Lisboa (1501–51).

Renessanse

Fra 1530-årene gjorde renessanse-arkitekturen seg gjeldende som del av motreformasjonen. Det fremste eksempelet er klosteret Convento de Cristo i Tomar (1558–1562), der Diogo de Torralva var arkitekt. I den sørlige delen av landet oppstod det en lokal manieristarkitektur med trekk til felles med den eldre kirkearkitektur. Fra midten av 1500-tallet ble dessuten utviklingen i portugisisk arkitektur gjenspeilet i byggevirksomheten i landets kolonier, blant annet i fortet Angra do Heroísmo på Asorene (påbegynt 1590).

I perioden 1580–1640 ble det parallelt med den vanskeligere økonomiske situasjonen under det spanske styret utviklet en forenklet byggestil. Sentrale eksempler er jesuittskolene i Coimbra (1598–1640) og i Porto (påbegynt 1614) av arkitekten Baltazar Alvares.

Barokken

Barokken gjorde sitt inntog i Portugal i forbindelse med landets frigjøring i 1640 og viser vesentlige likhetstrekk med italiensk barokk. Et viktig eksempel er kirken Santa Engrácia i Lisboa (påbegynt i 1682) av arkitektene João Nunes Tinoco og João Antunes. Etter 1717 kom en periode med stilistisk mangfold og regionale variasjoner. Eksempler på «hoffbarokken» i Lisboa er palass-klosteret i Mafra (1717–1735) og akvedukten Aqueduto das Águas Livres i Lisboa (1729–1748).

Pombalino-stil

Jordskjelvet i Lisboa i 1755 resulterte i en ny, forenklet arkitektur med rokokko-detaljering, pombalino-stilen (etter markien av Pombal), som særlig satte sitt preg på utviklingen i Porto, for eksempel rettsbygningen og fengselet Relação (1764).

Nyklassisisme og romantikk

Mot slutten av 1700-tallet fulgte nyklassisismen. Eksempler fra Lisboa er Teatro National de São Carlos (1792) av José da Costa e Silva og Academia de Marinha (1807) av Carlos Luís Ferreira Amarante. Et eksempel på en portugisisk romantisk arkitektur i form av en blanding av nygotikk og manuelstil er Palácio da Pena ved Sintra (påbegynt 1839) av Wilhelm Ludwig von Eschwege.

Stålarkitektur og historisme

I likhet med det som skjedde i andre land, satte den begynnende industrialismen også sitt preg på portugisisk arkitektur rundt midten av 1800-tallet. Et viktig eksempel er stålbroen i Porto av Gustave Eiffel (1876–1877). Tilsvarende ble arkitekturen i 1880- og 1890-årene preget av historismen, blant annet i form av en nasjonalistisk manuelstil. Et eksempel er Rossio jernbanestasjon i Lisboa (1886–90) av arkitekten José Luís Monteiro. Parallelt med dette ble det imidlertid reist teknisk avanserte bygninger med stålskjelett, som Elevador Santa Justa i Lisboa (1902) av arkitekten Raúl Mesnier du Ponsard.

Modernisme og nyklassisime

Etter at republikken ble innført i 1910 fantes det i Portugal en levende futurisk og prekubistisk bevegelse med nære kontakter til tilsvarende bevegelser i andre land. Salazars maktovertagelse i 1926 gav dårlige vekstvilkår for denne gryende modernismen, og utbyggingen av infrastrukturanlegg, boliger, skoler og offentlige institusjoner ble gjennomført i formspråk preget av monumentalitet og forsøket på å skape en regional nyklassisisme.

Etter andre verdenskrig er modernismen i Portugal først og fremst forbundet med miljøet rundt kunstakademiets arkitekturskole i Porto og med gruppen ODAM, De Moderne Arkitekters Bevegelse, som med henvisning til Bauhausskolen, Le Corbusier og Frank Lloyd Wright ønsket å bringe landets arkitektur ut av den isolasjon den befant seg i. Målet var en arkitektur som både var forankret i det regionale og modernismen, slik som den administrasjonsbygningen Fernando Távora tegnet i Aveiro (1965). Samme sted planla Alberto Oliveira, João Maia og J. Semide et boligområde (1972) der situasjonsplanen henter trekk fra klassiske ordensprinsipper mens de enkelte bygningene har en klarere forenklet modernistisk utforming. A. Viana de Limas bygninger ved universitetet i Porto (1960–72) danner derimot en noe friere og mer oppløst komposisjon.

Etter kuppet i 1974 har arkitekturen fulgt de europeiske hovedstrømningene, men fortsatt med innslag av regionale trekk, som i Nuno Teotónio Pereiras (med fleres) boliganlegg i Lisboa (1971–1985), og med vekt på landskapelig tilpasning (aldershjem i Balao, A. A. Costa, 1977–1982). I rettsbygningen i Estarreja (1981), tegnet av V. Moutinho og R. P. da Silva, er planen løst som en sammenstilling av geometriske primærformer på en måte som sammen med den plastiske fasadebehandlingen av bygningskroppen peker frem mot en rikere og frodigere modernisme.

Den mest markante skikkelsen i portugisisk etterkrigsarkitektur er Álvaro Siza Vieira. Han har markert seg med en personlig preget tolkning av modernismen, relativt uavhengig av skiftende stilretninger.

Postmodernismen

Postmodernismen ble i Portugal først og fremst representert av Tomás Taveiras mange arbeider i Lisboa. I en rekke store prosjekter ser vi først og fremst påvirkningen fra arkitekter som Ricardo Bofill og Michael Graves, men vi gjenkjenner også Salazarepokens forkjærlighet for nyklassisismen. I Carrilho da Graças sosialsenter i Portalegre (1982–1989) har den irregulært utformede planen elementer som viser innflytelsen fra dekonstruktivismen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg