Fremviser et mangfold av former og uttrykk, der impulser fra Afrika, Amerika og Asia er vevd inn i en europeisk ramme. Verdslige og åndelige sanger, modas, fremføres tostemmig i parallelle terser. Sangdansformen fado fremføres på kafeer og gater til gitarakkompagnement. Blant de mest karakteristiske folkeinstrumentene på landsbygda er gaita (obo-instrument som spilles med venstre hånd) og tamboril (tromme, spilles med høyre hånd).

Den første musikk man har historisk dokumentert i Portugal, er trubadursangen på 1200-tallet. Duarte Lobo (ca. 1565–1646) var en av de første som skrev store polyfone vokalverker, og Manuel Coelho (ca. 1583–1623) gav ut en viktig samling orgelmusikk. Mye av den eldre portugisiske musikken gikk tapt for alltid da flere store arkiver ble ødelagt ved jordskjelvet 1755.

Etter 1700 ble musikken sterkt påvirket av italienere, bl.a. Domenico Scarlatti, som oppholdt seg ved hoffet i Lisboa og ble et forbilde. José de Seixas (1704–42) skrev f.eks. hundrer av «klaversonater» i Scarlatti-stil. Enda sterkere ble kanskje den italienske innflytelse innen operaen, idet napolitansk operastil ble dominerende helt inn på 1800-tallet. Landets største operakomponist, Marcos Portugal (1762–1830), holdt seg overveiende til denne stilart. João Domingos Bomtempo (1775–1840), Portugals første symfoniker, skrev orkester- og kammermusikk nærmest i wienerklassisk stil.

På 1800-tallet ble komponistene påvirket av den nasjonalromantiske retning, og på 1900-tallet merkes innflytelse både fra impresjonismen og nyere stilarter. Den best kjente komponist i denne tid er José Vian(n)a da Mot(t)a (1868–1948), som særlig var opptatt av nasjonalismen i musikken, og som er blitt kalt den nyere portugisiske musikkens far. Av samtidige kjente portugisiske komponister skal nevnes Rui Coelho, Luiz de Freitas Branco og Frederico de Freitas. Filipe Pires, Jorge Peixinho og Álvaro Cassuto har komponert seriell og elektronisk musikk.

Det finnes musikkonservatorier bl.a. i Lisboa og Porto. Siden 1960 har stiftelsen Fundação Calouste Gulbenkian hatt stor betydning for musikklivet i Portugal, bl.a. gjennom sitt orkester, Orquestra Gulbenkian, som holder til i Lisboa. I Lisboa finnes også orkestrene Orquestra Metropolitana de Lisboa og Orquestra Sinfónica Portuguesa, koret Polyphonia og operaen Teatro Nacional de São Carlos (1793).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.