De første hoffballetter ble oppført allerede på 1400-tallet, og på midten av 1500-tallet var det ikke mindre enn 16 forskjellige danseskoler i Lisboa. Senere ble det oppført balletter med utenlandske dansere og koreografer. São Carlos-operaen som åpnet 1793, oppførte bl.a. to verk av Gaetano Gioia: La felicità Lusitana og I dispetti amorosi. Internasjonalt kjente koreografer som Pietro Angiolini og Giuseppe Cagiani ble tilknyttet operaen som ballettmestere. Men det tok lang tid før 1800-tallets nye ballettverk, som La Sylphide og Giselle, oppført henholdsvis i 1838 og 1843, vant allmenn popularitet.

Først siden mellomkrigstiden er ballett blitt en mer allment akseptert kunstform i Portugal. Flere ballettskoler som gir undervisning i både klassisk og moderne balletteknikk, er opprettet. Verde-Gaio kompaniet, etablert 1940, bygger for det meste sitt repertoar på folkloristisk pregede verk. I 1965 opprettet Gulbenkian-stiftelsen, som har sitt eget teater, ensemblet Grupo Gulbenkian de Bailado med briten Walter Gore som første sjef. Repertoaret har stort sett bestått av moderne ballettverk. Det har også vært forsøkt å danne et mer klassisk basert ballettkompani. Folkedansgrupper eksisterer en rekke steder, men mer profesjonelle ensembler er stort sett begrenset til Lisboa.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.