De første hoffballetter ble oppført allerede på 1400-tallet, og på midten av 1500-tallet var det ikke mindre enn 16 forskjellige danseskoler i Lisboa. Senere ble det oppført balletter med utenlandske dansere og koreografer. São Carlos-operaen som åpnet 1793, oppførte bl.a. to verk av Gaetano Gioia: La felicità Lusitana og I dispetti amorosi. Internasjonalt kjente koreografer som Pietro Angiolini og Giuseppe Cagiani ble tilknyttet operaen som ballettmestere. Men det tok lang tid før 1800-tallets nye ballettverk, som La Sylphide og Giselle, oppført henholdsvis i 1838 og 1843, vant allmenn popularitet.

Først siden mellomkrigstiden er ballett blitt en mer allment akseptert kunstform i Portugal. Flere ballettskoler som gir undervisning i både klassisk og moderne balletteknikk, er opprettet. Verde-Gaio kompaniet, etablert 1940, bygger for det meste sitt repertoar på folkloristisk pregede verk. I 1965 opprettet Gulbenkian-stiftelsen, som har sitt eget teater, ensemblet Grupo Gulbenkian de Bailado med briten Walter Gore som første sjef. Repertoaret har stort sett bestått av moderne ballettverk. Det har også vært forsøkt å danne et mer klassisk basert ballettkompani. Folkedansgrupper eksisterer en rekke steder, men mer profesjonelle ensembler er stort sett begrenset til Lisboa.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.