Mannsbunad fra Romerike
/Norsk bunadleksikon.
Maleri av Anders Haneborg fra 1810
/Faksimile fra «Haneborg-familiens stamtavle».

Mannsbunad fra Romerike er utarbeidet av Åsmund Svinndal i samarbeid med Heimen Husflid i Oslo. Den ble satt i produksjon i 1952 og bygger på en vest og ei skjorte fra Nannestad, samt et maleri fra Aurskog, men er nokså fritt komponert i forhold til kildene.

Faktaboks

Allerede i 1936 ble det nedsatt ei nemnd i Romerike Ungdomsforbund som skulle forsøke å lage en mannsbunad. Det arbeidet førte ikke til noe, men ungdomsforbundet var aktivt deltagende i å lage kvinnebunadene. Etter andre verdenskrig ble arbeidet tatt opp igjen, med Åsmund Svinndal i spissen. Han var fra Nannestad, og var aktiv i Bondeungdomslaget i Oslo og i leikarbeidet i Noregs Ungdomslag. Bunaden ble utarbeidet i tett samarbeid med Heimen Husflid i Oslo, som eies av Bondeungdomslaget i Oslo (BUL Oslo).

Ettersom en ikke hadde noen komplett mannsdrakt å ta utgangspunkt i, ble bunaden nokså fritt komponert ut fra et maleri fra Aurskog. Det ble malt en gang rundt 1810 og skal forestille Anders Haneborg fra Høland.

Bunaden forhandles av Heimen Husflid i Oslo, men lokale foreninger på Romerike arrangerer kurs. Den har fått litt ulik utforming ut fra hvem som produserer den. Bunaden produseres også i barnestørrelser.

Draktdeler

Trøye

Jakka til mannsbunaden er tydelig preget av det franske moteplagget just au corpus
/Norsk bunadleksikon.

Trøya, eller kjolen, som den vanligvis kalles i skriftlige kilder, har utgangspunkt i rokokkomotens just au corpus. Slike trøyer kalles også råkk på Romerike. Det er maleriet fra Aurskog-Høland som danner utgangspunkt for trøya til bunaden, sammen med Eilert Sundts beskrivelser av klesskikken i første del av 1800-tallet.

Trøya er i hvitt vadmel, og stopper ti centimeter over kneet. Den er enkeltspent med fem knapper i sølv eller tinn, og har tilsvarende blinde knapphull på motsatt side. Knapphullene er sydd med rødt. Sundt forteller om draktskikken på Romerike at bygdene kunne gjenkjennes på fargen på knapphullene, og Helge Refsum skriver at det ble brukt røde i Aurskog, grønne i Gjerdrum og blå i Sørum.

Vest

Utgangspunkt for bunadvesten er en mannsvest i seinempirestil fra Elton i Nannestad. Den hører altså egentlig til en yngre draktskikk, da trøyene var korte foran og hadde lange skjøter bak. Originalvesten er i bomull med silkestriper. Til bunaden veves den i mørkeblått ullgarn med striper i mercerisert bomull. Stripene er gule, rødbrune, hvite og grå, og går på langs på vesten.

Mens originalen har ståkrage, og en i utgangspunktet forsøkte å kopiere denne, har bunadvesten gradvis fått en stadig flatere krage. På framstykkene er det to lommer, og rygg og fôr er i lerret. Vesten er enkeltspent, og lukkes med knapper i sølv eller tinn.

Bukse

Det brukes svart knebukse i klede til bunaden. Den har en brei klaff som kneppes foran. Det er ikke lokale forbilder for buksa – den er lagd som andre bunadbukser. Ved kneet har den splitt som lukkes med knapper og spenne.

Skjorte

Helgedagsbunad for menn

Eidsvoll museum har utviklet en egen helgedagsbunad for karer. Den tar utgangspunkt i draktskikken slik den var på flatbygdene på slutten av 1800-tallet, og er dermed ikke særskilt for Eidsvoll. Skjortene varierer i ulike stripete, eller rutete stoff – eller hvitt bomullslerret.

Helgedagsbunad for menn
Av /Norsk bunadleksikon.

Ei skjorte fra Trøgstad i Nannestad var blant tekstilene som ble registrert på 1930-tallet. Den skal være nøyaktig kopiert til bunaden, med hvitsøm på halskrage og håndlinninger. Bunadskjorta lages som originalen i hvitt lin. Den holdes sammen av ei nål formet som en dobbelt halsknapp i halsen, og mansjettknapper i ermene.

Hodeplagg

Det er ikke lansert noe eget hodeplagg til bunaden. Mannen på maleriet fra Aurskog-Høland har ei rød lue med blå oppbrett. Mange bruker en svart filthatt til bunaden.

Strømper og band

Først ble bunaden lansert med blå strømper som på maleriet, men etter hvert gikk flere og flere over til hvite strømper. I dag brukes begge deler, men hvite er hyppigst å se. De strikkes i et mønster kalt havskum som er dokumentert i Eidsvoll. Strømpene holdes oppe av flettede strømpeband i ulike farger.

Metall

Det er registrert ganske mye sølv på Romerike – sammenlignet med hvor lite tekstiler som er registrert. Mannfolkene kan ha brukt enkle skjorteringer i skjortene, og slike fins i handelen i dag. I tillegg brukes mansjettknapper i ermene.

Knappene til vest, bukse og trøye fins i ulike varianter. Noen er kopiert nokså nøyaktig etter gamle knapper, og har et enkelt blomstermotiv på framsida. Andre er lagd med utgangspunkt i elementer fra kvinnesøljer, slik at det i dag fins både vesteknapper og mansjettknapper med kong Christian 7. sitt monogram i handelen. Denne måten å lage sølvsmykker på har ikke rot i tradisjonen. Knappene og spennene i klærne kan også være i tinn.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg