Til tross for mange militærkupp og kuppforsøk, klarte Ghana gjennom mange år å unngå alvorlige etniske motsetninger – selv om også dette landet består av en rekke folkeslag med sterk kulturell identitet og en til dels lang politisk historie.
Fra 1990-tallet har slike motsetninger imidlertid gjort seg gjeldende ved flere anledninger; alvorligst i Nord-Ghana i 1994. Sammenstøtene i nord krevde over tusen menneskeliv og førte til at om lag 150 000 mennesker flyktet. Konflikten stod mellom konkomba-folket – med herkomst fra Togoland – og dets rivaler nanumba, deretter også med dagomba og gonja. Konflikten dreide seg blant annet om lokalt, tradisjonelt styresett og retten til å eie land, og blusset opp igjen året etter.
I 1998 kom det nye sammenstøt mellom etniske grupper, konkomba- og bimoba-folket, over landspørsmål i Nord-Ghana. Da kongen av Dagbon, Ya-Na Yakubu Andani 2, ble henrettet under nye lokale uroligheter i 2002, ble det innført unntakstilstand i Dagbon-regionen i Nord-Ghana. Et av områdene med gjentatte uroligheter er Bawku i nord, hvor sammenstøt krevde menneskeliv både i 2001 og 2008.
I likhet med flere andre land i beltet sør for Sahara, er også Ghana delt i en hovedsakelig muslimsk befolkning i nord og en vesentlig kristen (og til dels animistisk) befolkning i sør. Ghana har imidlertid, i motsetning til Nigeria og Tsjad i øst, unngått alvorlige religiøse motsetninger – og har heller ikke blitt offer for den type politiske destabilisering som sterkt har rammet Elfenbenskysten, nabolandet i vest, og før det Liberia og Sierra Leone i samme region. Men også i Ghana er det potensial for en slik regional konflikt; ikke så mye på grunn religion, men mer grunnet økonomisk og sosial utvikling. Kristne sør har dominert mye av den politiske og økonomiske utvikling, mens det muslimske nord har sakket akterut.
I 1999 døde den 18. asantehene – den tradisjonelle konge over ashanti-folket – Otumfuo Opoku Ware 2. Asantehene, med sete i ashanti-hovedstaden Kumasi, har i det moderne Ghana ikke formell politisk eller juridisk myndighet, men har opprettholdt betydelig innflytelse. Nana Kwaku Duah tok over den gyldne skammel – symbolet på ashanti-tronen – med kongenavnet Osei Tutu 2.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.