Ambras
Ambras slott.
Ambras
Av /NTB.
Ambras
Fra utstillingen i kunst- og forundringskammeret.
Ambras
Av /Shutterstock.

Ambras er et slott i Tirol, Østerrike. Slottet ligger på et høydedrag i Innsbruck omkring 3 kilometer sørøst for bykjernen og er omgitt av en stor park.

Faktaboks

Også kjent som

Schloss Ambras

Slottet inneholder deler av slekten Habsburgs eldste kunst-, våpen- og kuriositetssamlinger. Samlingene i Ambras hevdes å være det eldste museum i Europa som fortsatt er i drift, og slottsanlegget er en av Innsbrucks mest besøkte turistattraksjoner, med omkring 700 000 besøkende hvert år.

Eier- og bygningshistorie

Eiendommen tilhørte i løpet av middelalderen flere lokale adelsslekter (grevene av Andechs, grevene av Görz) inntil den i 1363 kom i fyrstehuset Habsburgs eie. Det opprinnelige borganlegget fra 900-tallet ble ødelagt i 1133, men en ny borg ble oppført i 1280-årene. Keiser Maximilian 1. brukte denne borgen som jaktslott på slutten av 1400-tallet.

Maximilians sønnesønns sønn, erkehertug Ferdinand 2. (1529–1595), ble hersker i Tirol da faren, keiser Ferdinand 1., døde i 1564. Han begynte straks å bygge ut middelalderborgen til et praktfullt slott i renessansestil. Bygningen er tegnet av arkitekt Giovanni Battista Guarienti.

Slottet, som sto ferdig i 1589, består av to atskilte deler: i nordøst Oberschloss ('det øvre slottet'), et uregelmessig firefløyet, lukket anlegg i tre etasjer med en frittstående salsbygning (Spanischer Saal) i én etasje (begge bygd på høye sokkeletasjer), og i sørvest Unterschloss ('det nedre slottet'), et åpent firefløyet anlegg i to etasjer.

Ferdinand 2. var fra 1559 hemmelig gift med en borgerlig kvinne, Philippine Welser, og han skrev slottet over på henne, men tok det tilbake etter hennes død i 1580. Etter hans død i 1595 fungerte slottet som en av de to hovedresidensene for fyrstegrevene av Tirol (etterkommere etter hans bror, keiser Maximilian 2.) inntil denne slektsgrenen døde ut i 1665. Keiserne overtok deretter selv styret i Tirol, og det ble mindre bruk for Ambras til representasjonsoppgaver. I de neste 190 år ble slottet brukt til ulike militære formål og sto i perioder tomt. Da keiser Franz Josephs yngre bror, erkehertug Karl Ludvig, i årene 1855–1861 var guvernør i Tirol, begynte han straks en omfattende restaurering av slottet i nygotisk stil, med hjelp av arkitektene Ludwig og Heinrich Förster, og i 1880 ble deler av samlingene i slottet åpnet for publikum.

I 1913 ble det øvre slottets nygotiske elementer fjernet og bygningen tatt i bruk som sommerbolig for Karl Ludvigs sønn og keiserens tronfølger erkehertug Franz Ferdinand og hans familie, men da han og hustruen ble drept i Sarajevo året etter, flyttet familien ut. Da Østerrike etter første verdenskrig ble republikk, ble Ambras en av den nye statens eiendommer. Forbundslandet Tirol gjorde krav på slottet og samlingene, men dette ble avvist for å unngå at Italia, som ved freden i St.-Germain i 1919 hadde overtatt Sør-Tyrol, skulle kreve deler av samlingene utlevert. Museet åpnet igjen i 1922, var stengt under andre verdenskrig og gjenåpnet i 1948. Anlegget sorterer nå under det kunsthistoriske museet i Wien.

Utsmykning og interiører

Ambras
Den spanske salen i Ambras slott.
Ambras
Av /Shutterstock.

Til tross for ombyggingen på 1800-tallet og tallrike omdisponeringer av bygningsmassen har Ambras beholdt store deler av sitt renessansepreg. Deler av middelalderborgen er også bevart, blant annet Sankt Nikolaus-kapellet fra omkring 1330, som i 1860-årene ble ble dekorert med vegg- og glassmalerier av Andreas Wörndle etter forbilde av 1500-tallsdekorasjonene som ble fjernet.

Fasadene mot borggården i det øvre slottet har allegoriske utsmykninger i grisailleteknikk fra slutten av 1500-tallet. Den 43 meter lange og 13 meter brede spanske salen har bevart det opprinnelige kassettaket, som ble utført av Ferdinands hoffsnekker Conrad Gottfried i 1572, og 27 samtidige helfigur fantasiportretter av Tirols herskere fra 1200-tallet frem til Ferdinands tid. Salen brukes i dag blant annet til konserter under de årlige Innsbruck-festspillene for tidlig musikk. Et allegorisk takmaleri, Stjernehimmelen, fra 1586 av Giovanni Battista Fontana, ble i 1880 restaurert og flyttet fra sin opprinnelige plass i den gamle spisesalen (som da ble revet) til et av rustkammerrommene i det nedre slottet.

Samlingene

Erkehertug Ferdinand 2. var – i likhet en rekke av sine samtidige fyrstekolleger – en ivrig samler av kunst, religiøse kultobjekter, antikviteter, våpen og annet krigsutstyr, samt alskens underlige gjenstander fra naturen, noe som også gjenspeiles i samtidens betegnelse på samlingene – Kunst- und Wunderkammer (kunst- og forundringskammer).

I motsetning til de andre samlerne var Ferdinand tidlig ute med å ordne sine samlinger etter et encyklopedisk prinsipp. Gjennom å betrakte de enkelte gjenstandene og sette pris på deres iboende estetikk eller fryktinngytende realisme skulle de besøkende få større innsikt i ulike sider ved den verden vi lever i og hvordan disse inngår i et overordnet hele. Hans kolleger nøyde seg som oftest med å skille mellom billedkunst, relikvier, krigsmateriell og en broket restkategori, som nærmest må betraktes som et raritetskabinett. Ferdinand skilte seg dessuten fra konkurrentene ved å reservere en egen bygning i det nye slottsanlegget for disse samlingene, og han lot gjenstandene stille opp i faglig atskilte grupper. Men heller ikke han hadde tanke for at dette kunne ha vært begynnelsen på et revolusjonerende folkeopplysningsprosjekt; besøk i hans og etterfølgernes samlinger var inntil 1880 forbeholdt spesielt inviterte gjester.

Den opprinnelige samlingen

Allerede fra den første oppstillingen av utstillingene i 1570-årene ble det ført nøyaktig katalog over alle gjenstandene og deres plassering, og dette gjør det mulig å følge utviklingen av samlingene i detalj gjennom 450 år. Til tross for at samlingene har fått et stort antall gjenstander fra andre av huset Habsburgs store samlinger (senest en samling fyrsteportretter fra perioder 1400–1800, som fikk sin egen avdeling i det øvre slottet i 1976), har dette dessuten medført at Ambras i dag gir et enestående og troverdig tidsbilde av hvordan 1500-tallets lærde betraktet verden og dens ulike bestanddeler.

Blant de gjenstander og samlinger som med sikkerhet kan dateres tilbake til Ferdinands egen samlervirksomhet, må regnes den eldste delen av rustnings- og våpensamlingen, en del naturobjekter – blant annet en korallkoloni der deler av kalkskjelettet er kunstnerisk bearbeidet i form av et krusifiks, en menneskelig hodeskalle som er spiddet av et metallvåpen (og der det påstås at offeret levde med fremmedlegemet i hodet i mer enn et år etter hendelsen), foruten en del portretter, deriblant det eldste kjente portrett av den valakiske 1400-tallsfyrsten Vlad 3. Tepeș, som skal ha vært modell for vampyrskikkelsen Dracula i Bram Stokers roman fra 1897.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg