Håndverkertjenesteloven regulerer rettsforholdet mellom «tjenesteytere i deres næringsvirksomhet» (håndverkere) og forbrukere.

Loven gjelder for reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygning og mer.

Loven gjelder ikke arbeid som utføres i forbindelse med kjøp (bestilling, levering, retting), og som ansees som en del av kjøpet. Dette reguleres av kjøpsloven. Unntatt er også nyoppføring av boliger, som reguleres av bustadoppføringslova.

Håndverkertjenesteloven fastsetter blant annet at en håndverker skal utføre sitt arbeid «fagmessig», at leverte materialer skal være av «god kvalitet» og at tjenesten skal utføres etter lovbestemte sikkerhetskrav. Om prisen ikke er avtalt skal tjenesteyteren velge den rimeligste løsningen hvor oppgaven blir tilfredsstillende utført.

Den som yter tjenesten har plikt til å fraråde reparasjon om prisen ikke vil stå i forhold til den verdien gjenstanden vil ha etter reparasjon. Tjenesteyter skal også informere forbrukeren underveis om prisen blir høyere enn forbrukeren kunne vente seg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.