Håndverkertjenesteloven kapittel II stiller en rekke krav til tjenesteyterens tjeneste.
Grunnkravet finner man i håndverkertjenesteloven § 5 første ledd som fastsetter at en håndverker skal utføre sitt arbeid «fagmessig». Tjenesteyteren skal ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. Så langt som mulig skal tjenesteyteren veilede og samråde seg med forbrukeren om hvordan tjenesten skal utføres.
Når tjenesteyteren leverer materialer, skal disse være av vanlig god kvalitet, når ikke annet er avtalt, jf. håndverkertjenesteloven § 5 annet ledd. (Er det forbrukeren som leverer materialene, og disse ikke holder god nok kvalitet, følger det av veiledningsplikten i § 5 første ledd og frarådningsplikten i § 7, at tjenesteyteren må sørge for å si fra til forbrukeren om den dårlige kvaliteten og fraråde at disse brukes. Gjør ikke tjenesteyteren dette, misligholder han sine forpliktelser overfor forbrukeren.)
Om det ikke er avtalt en pris på tjenesten, skal tjenesteyteren velge den rimeligste løsningen som medfører at oppgaven blir tilfredsstillende utført, jf. håndverkertjenesteloven § 5 tredje ledd.
Det følger av håndverkertjenesteloven § 6 at tjenesten skal utføres i samsvar med sikkerhetskrav fastsatt i lov eller i medhold av lov. Med sikkerhetskrav menes krav som stilles for å hindre at det gjennom tjenesten oppstår skade på person, ting eller fast eiendom, eksempelvis byggeforskrifter som er grunnet i sikkerhetshensyn, branntekniske regler og kjøretøyforskriftene. Dersom det arbeidet forbrukeren bestiller er i strid med sikkerhetskrav om utføringen eller resultatet, må tjenesteyteren nekte å påta seg oppdraget om det ikke endres slik at det blir i samsvar med kravene.
En praktisk viktig bestemmelse for forbrukere, er frarådningsplikten i håndverkertjenesteloven § 7. Dersom tjenesteyteren før avtalen er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon ikke vil stå i forhold til det tingen er verdt etter reparasjonen, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det. Dersom tjenesteyteren underveis i utførelsen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren.
Virkningen av at tjenesteyteren bryter frarådningsplikten, finner man i håndverkertjenesteloven § 8: Har tjenesteyteren ikke overholdt frarådningsplikten, og det må antas at forbrukeren ellers hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt tjenesten, kan tjenesteyteren ikke kreve mer betalt enn om forbrukeren hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt.
Under utførelsen av en håndverkertjeneste dukker det ofte opp et behov for tilleggsarbeid, som verken tjenesteyteren eller forbrukeren hadde sett for seg da avtalen ble inngått. Når snekkeren river ytterpanelet, kan det for eksempel vise seg at det var en mer omfattende råteskade som skjulte seg enn man hadde grunn til å tro på forhånd. Eller det kan vise seg at det er fornuftig å utføre et ytterligere arbeid når man først er i gang med det første arbeidet.
Reglene om tilleggsarbeid finner man i håndverkertjenesteloven § 9. Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Forbrukeren skal med andre ord få bestemme om han vil ha tilleggsarbeidet utført eller ikke. Er forbrukeren ikke å treffe, eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tjenesteyteren likevel utføre tilleggsarbeidet når to vilkår er oppfylt: for det første må det antas at forbrukeren ville hatt tilleggsarbeidet utført, og for det annet må prisen for tilleggsarbeidet være ubetydelig i seg selv, eller være lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.
Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren.
Overholder ikke tjenesteyteren de pliktene som håndverkertjenesteloven § 9 legger på ham med hensyn til tilleggsarbeidet, følger det av § 33 at tjenesteyteren ikke kan kreve betaling for tilleggsarbeidet.
Av håndverkertjenesteloven § 10 følger det at tjenesten skal være avsluttet innen den tiden som er avtalt eller som er rimelig, særlig sett opp mot det som er vanlig ved utførelse av tilsvarende tjenester. I tillegg skal tjenesteyteren overholde avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten eller framdriften av arbeidet.
Overholder ikke tjenesteyteren disse fristene/reglene, foreligger det en forsinkelse fra hans side. Dette er et kontraktsbrudd som gir forbrukeren rett til å holde tilbake betalingen sin, kreve at tjenesteyteren utfører tjenesten, heve avtalen eller kreve erstatning av tjenesteyteren for det tapet forbrukeren lider som følge av forsinkelsen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.