Faktaboks
De første bunadene som kom i bruk med tilknytning til Østerdalen, skilte ikke mellom Sør-Østerdal og Nord-Østerdal. Tradisjonelt har nok også fellestrekkene i hele dalføret vært mange, men moteimpulsene har kommet inn til litt ulike tider. Det var først etter konkurransen om ny østerdalsbunad i 1947 at skillet kom mellom bunader sør og nord i dalen. Heimen i Oslo har hele tida ført en felles kvinnebunad for Østerdalen.
Den første bunaden som fikk navnet Sør-Østerdalsbunad, ble utarbeidet av Husfliden i Oslo i 1955. Initiativet kom fra Åmot bondekvinnelag, og Anna Skavhaugen var sentral i arbeidet. Bunaden som ble lansert, ble lagd i nært samarbeid med Landsnemnda for bunadsspørsmål. Bunaden fikk skjøteliv og rutet stakk i halvull. Livet ble lagd i rødt eller grønt, og stakken var storrutete i rødt, hvitt, grønt og brunt stoff. Skjorta var i lin med broderi, og det ble lagd hvitt forkle. To varianter av lue i silke eller silkelignende stoff ble lagd – den ene som jentelue og den andre som konelue. Bondekvinnene i Østerdalen var ikke fornøyd med resultatet. De ville ha en bunad med damaskstoff. Landsnemnda likte utkastet. De mente det var et godt resultat så lenge en ikke kunne skaffe gode nok materialer til fullt ut å erstatte de gamle. Bunaden gikk ut av produksjon før 1972.
På sett og vis levde utkastet videre gjennom de helgedagsbunadene som ble lagd fra 1960-tallet. Livet er det samme, og stakken også, med det tillegget at det lages ulike varianter av striper og ruter i stakken. Luene som brukes, er de samme som til festbunaden, som kom seinere. En periode ble det brukt fløyel i disse luene, og et håndvevd stoff i bomull til jentelua. Ragnhild Fossum (Bleken Rusten), som en periode var svært aktiv i bunadarbeidet i Sør-Østerdal, vevde luestoff, i tillegg til et bomullsstoff til halstørkle. Helgedagsbunaden slo ikke igjennom, og folk ønsket seg stadig en festbunad for Sør-Østerdal.
Helt siden begynnelsen av 1960-tallet har ei ivrig gruppe jobbet kontinuerlig med festbunaden. Den har gjennomgått mange endringer og fått tillegg, og framstår i dag som et nokså godt bilde på draktskikken i Sør-Østerdal fra tidlig på 1800-tallet. Men fortsatt er det noe usikkerhet omkring de enkelte plaggenes sammensetning. Det er stort tidsspenn mellom de ulike plaggene, slik at det er lite trolig at de tradisjonelt ble brukt samtidig. Men alt arbeid fra 1960-tallet har gått i retning av å finne bedre stoff og bedre snitt, og å tilpasse bunaden bedre til ett tidsbilde.
Bunadskomiteen i Elverum Husflidslag var tidlig ute når det gjaldt å arbeide fram gode kopier av eldre stoffer. Ragnhild Fossum fikk satt i produksjon trykte stoff som erstatning for stoff lagd med de gamle vevteknikkene. Hun var også sentral i arbeidet med å få i produksjon kopi av det gamle fugletøyet, et ullstoff i lerretsbinding med flotterende tråder i renninga. Stoffet ble først produsert i utlandet, men i dag vever Gudbrandsdalens Uldvarefabrik stoffet som brukes til mange bunader.
I dag lages det også barnebunad i samme fasong som voksenbunad, men i enklere materialer.
Det er også kopiert et gammelt brudeutstyr fra Østerdalen, bestående av krone med heng. Dette utstyret leies ut, og kan brukes til vanlig bunad. Om en vil følge tradisjonen i størst mulig grad, bør bruden ha trøye, slik skikken var rundt 1800.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.