TV er det klart mest populære mediet i Jemen målt i antall brukere. Andre viktige medier er radio, aviser og, i økende grad, sosiale medier. Historisk har TV, radio og presse blitt kontrollert av staten. Krigen i Jemen har ført til at landets medier har kommet under sterkt press og medielandskapet er svært polarisert.
Jemen har fire statlige TV-kanaler, deriblant Yemen TV og Aden TV. Utenlandske kringkastere er likevel svært populære, blant annet de pan-arabiske nyhetskanalene Al Jazeera og al-Arabiya. Andre utenlandske TV-kanaler som har blitt populære i nyere tid er den britisk-baserte Suhail TV og den egyptisk-baserte al-Saidah som begge er rettet mot det jemenittiske publikumet. I tillegg har Houthi-bevegelsen en egen kanal, al-Masirah TV, som sender fra Libanon.
Aviser sirkulerer i hovedsak i de større byene og det anslås at kun rundt 70 prosent av befolkningen over 15 år er lesekyndige (2015). Analfabetismen er spesielt stor blant kvinner. Landets største avis er den statlig eide al-Thawra News med base i hovedstaden Sana. Den var tidligere regjeringstro, men er nå kontrollert av Houthi-bevegelsen og støtter dermed opp om deres politiske agenda. Mange av de store avisene har i dag nettutgaver.
Rundt 25 prosent av befolkningen bruker internett (2018), og antallet øker raskt. Mye av denne trafikken skyldes bruk av sosiale medier, hvorav Facebook, WhatsApp og YouTube er de mest populære plattformene.
Selv om radio ikke er like populært som TV, spiller radio fortsatt en viktig rolle i landet ettersom mange ikke kan lese. Radio-sendinger har lenge vært kontrollert av det statlige Yemen general Corporation for Radio and Television (YGCRT) som også står for to nasjonale radiokanaler basert i Sana og Aden. I tillegg finnes en del lokale radiokanaler som også drives av YGCRT.
Som et resultat av borgerkrigen fra 2014 har mange aviser og radiostasjoner enten lagt ned eller gått over til å representere synspunktene til den rådende makten i området.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.