Faktaboks

Emine Sevgi Özdamar
Født
10. august 1946, Malatya (Tyrkia)
Emine Sevgi Özdamar (2021)
Emine Sevgi Özdamar (2021)

Emine Sevgi Özdamar er en tyrkisk-tysk forfatter, skuespiller og regissør. Hun var en av de første med et annet morsmål enn tysk som slo gjennom som forfatter i det tyskspråklige området. Blant hennes mest kjente romaner er Das Leben ist eine Karawanserei/hat zwei Türen/aus einer kam ich rein/aus der anderen ging ich raus (1992, norsk oversettelse 1995 under tittelen Livet er et karavanserai Har to dører Gjennom én kom jeg inn Av den andre gikk jeg ut) og den selvbiografiske romanen Ein von Schatten begrenzter Raum (2022). I 2022 ble hun tildelt den høyeste litterære utmerkelsen i Tyskland, Georg Büchner-prisen. Bøkene hennes er oversatt til en rekke språk.

Biografi

Emine Sevgi Özdamar ble født i Malatya i Tyrkia og vokste opp i Istanbul og Bursa. I 1965 reiste hun for første gang til Vest-Tyskland og arbeidet to år i en fabrikk. I 1967–1970 utdannet hun seg til skuespiller i Istanbul. Etter noen år som skuespiller i Tyrkia reiste hun i 1976 tilbake til Berlin. Hun fikk et engasjement på teatret Volksbühne i Øst-Berlin, først som hospitant, senere som regiassistent for Benno Besson og Matthias Langhoff (født 1941). 1978–1979 var hun Bessons assistent på en rekke oppsettinger av Bertolt Brechts Den kaukasiske krittsirkelen i Paris og i Avignon. 1979–1984 var hun tilknyttet teatret Schauspielhaus i Bochum, i den perioden som Claus Peymann var teatersjef. Hun har også ført regi, blant annet på sitt eget stykke Karagöz in Alamania(1988) på Schauspiel Frankfurt.

Som skuespiller har Özdamar medvirket i en rekke produksjoner ved mange tyske teatre under regissører som blant andre Ruth Berghaus (1927–1996) og Matthias Langhoff. Hun har hatt roller i flere spillefilmer, blant andre Yasemin (1988, regi: Hark Bohm), Happy Birthday, Türke! (1992, regi: Doris Dörrie) og Reise in die Nacht (1998, regi: Matti Geschonneck).

I flere bøker bygger Özdamar inn sine egne tegninger og skisser, blant annet til ulike teateroppsettinger. Hun har også laget en rekke figuriner, som ble brukt i Bessons oppsetting av Den kaukasiske krittsirkelen. Figurinene er utstilt i Avignon.

Forfatterskap

Forfatterskapet består av romaner, fortellinger og teaterstykker. Mange av tekstene er selvbiografisk inspirert, det gjelder særlig den såkalte Istanbul-Berlin-trilogien (1992–2001) og Ein von Schatten begrentzer Raum, som kom ut etter en lang pause i forfatterskapet. Stilistisk kjennetegnes bøkene av en høy språksensibilitet og språklig kreativitet. Blant annet bruker hun tyrkiske ordtak og uttrykk som utgangspunkt for innovative språklige bilder.

Romaner

Sonne auf halbem Weg. Die Istanbul-Berlin-Trilogie

Sitt gjennombrudd som forfatter fikk Özdamar med romanen Das Leben ist eine Karawanserei/hat zwei Türen/aus einer kam ich rein/aus der anderen ging ich raus (1992, norsk oversettelse 1995 under tittelen Livet er et karavanserai – Har to dører – Gjennom én kom jeg inn – Av den andre gikk jeg ut). Handlingen utspiller seg i tidsspennet mellom jeg-fortellerens fødsel i Tyrkia og hennes migrasjon til Vest-Tyskland. Tyrkia og Vest-Tyskland blir dermed framstilt som de to dørene i den unge jeg-fortellerens liv: Der hun startet livet (kom inn) og der hun forlot Tyrkia (gikk ut). Barndoms- og oppvekstskildringen framstilles gjennom barnets perspektiv og gir et levende innblikk både i familiestrukturer, tradisjoner og moderne storbyliv.

Også Die Brücke vom Goldenen Horn (1998) viser hvordan den politiske utviklingen – både i Tyrkia og i Vest-Tyskland – preger livet til hovedpersonen, som også her er en kvinnelig jeg-forteller. Romanen består av to deler. I første del er handlingen lagt til Vest-Berlin i 1966, i neste del til Tyrkia noen år senere. Stasjonene hovedpersonen gjennomgår – som arbeider i Vest-Berlin på 1960-tallet, som teaterstudent i Tyrkia – har mange likhetstrekk med forfatterens egen biografi.

Seltsame Sterne starren zur Erde. Wedding – Pankow 1976/77 (2001) har en annen form enn de to første romanene. Her bruker forfatteren blant annet sine egne dagbokopptegnelser fra tidsrommet 1976 til 1978 samt en rekke skisser, noe som gir teksten et autentisk preg. Handlingen utspiller seg både i Vest- og i Øst-Berlin: Hovedpersonen bor i Vest-Berlin, men arbeider på teatret Volksbühne i Øst-Berlin. Kontrastene mellom vest og øst, slik de var på 1960- og 1970-tallet, kommer dermed tydelig fram i boka. Disse erfaringene – og refleksjonene som de utløste – videreutvikles i Ein von Schatten begrenzter Raum (2022).

Das Leben ist eine Karawanserei, Die Brücke vom Goldenen Horn og Seltsame Sterne starren zur Erde kan leses som en fragmentarisk trilogi. I 2006 kom de tre bøkene for første gang ut i en samlet utgave under tittelen Sonne auf halbem Weg. Die Istanbul-Berlin-Trilogie.

Ein von Schatten begrentzer Raum

Omslaget til romanen Ein von Schatten begrentzer Raum
I den autofiksjonale romanen Ein von Schatten begrentzer Raum samler Özdamar mange av trådene fra sitt omfattende forfatterskap.

I det omfattende prosaverket (nesten 800 sider) Ein von Schatten begrentzer Raum samler Özdamar mange av trådene fra de tidligere romanene. Det selvbiografiske trår her tydeligere fram. Den historiske rammen strekker seg fra 1971, da det skjedde et militærkupp i Tyrkia, til i dag. Som så mange andre kunstnere og intellektuelle forlater hovedpersonen Tyrkia og slår seg ned først i Vest-Tyskland, senere følger en rekke stasjoner i Europa, ikke minst Paris og Avignon, før hun til slutt kommer tilbake til Berlin. Den politiske utviklingen i Tyrkia og Europa de siste femti årene er den historiske rammen rundt romanhandlingen, som utspiller seg i et kreativt kunstnermiljø på tvers av politiske grenser. Ein von Schatten begrentzer Raum er en selvbiografisk kunstnerroman, hvor hovedpersonens utvikling som skuespiller, regissør, tegner og forfatter følges gjennom flere tiår. Romanen gir samtidig et unikt innblikk i sentrale kapitler i nyere teaterhistorie og tyskspråklig litteratur i samme tidsrom, og hvordan ulike aktører har inspirert og preget forfatteren selv.

Fortellinger

Omslaget til Mutterzunge
Prosasamlingen Mutterzunge (1990) var Özdamars debut som forfatter.

Özdamar har gitt ut to samlinger med fortellinger: Mutterzunge (1990), som var hennes første prosapublikasjon, og Der Hof im Spiegel (2001). I Mutterzunge utforskes identitetsdiskurser knyttet til migrasjon: Hva er egentlig «hjemme», hvilket språk er «morsmål» når man bor i et annet land og knapt nok mer bruker det første språket man lærte, og hvem bestemmer hvem man er?

Teaterstykker

Özdamar har skrevet flere teaterstykker. I 1982 skrev hun et oppdragsverk fra Claus Paymann, komedien Karagöz in Alamania, som hun selv førte regi på da det ble uroppført på Schauspiel Frankfurt i 1986. Blant hennes senere stykker er Keloğlan in Alamania, die Versöhnung von Schwein und Lamm(1991) og Perikizi. Ein Traumspiel(2010).

Betydning

Özdamar var en av de første forfatterne med et annet morsmål enn tysk som markerte seg i det tyskspråklige litteraturlandskapet, først i Vest-Tyskland, etter at hun vant Ingeborg-Bachmann-prisen i 1991 også i Østerrike og i Sveits. Hun var den den første Bachmannprisvinneren som ikke hadde tysk som morsmål, og tildelingen ble en milepæl i utviklingen av en flerkulturell tyskspråklig litteratur. Hun har vært til stor inspirasjon for forfattere med migrasjonsbakgrunn og/eller flerspråklig bakgrunn.

Forfatterskapet er gjenstand for omfattende forskning. Forfatterarkivet befinner seg i Akademie der Künste i Berlin.

Utmerkelser

Özdamar har mottatt en rekke utmerkelser for sitt arbeid, blant andre

  • Ingeborg Bachmann-prisen (1991)
  • Walter Hasenclever-prisen (1993)
  • Adelbert von Chamisso-prisen (1999)
  • LiteraTour-prisen (1999)
  • Kleist-prisen (2004)
  • Carl Zuckmayer-medaljen (2010)
  • Roswitha-prisen (2021)
  • Den bayerske bokprisen (2021)
  • Litteraturprisen til byen Düsseldorf (2022)
  • Georg Büchner-prisen (2022)
  • Schillerprisen stiftet av byen Mannheim (2022)

Hun har innehatt flere poetikkdosenturer, blant andre DAAD Chair for Contemporary Poetics ved New York University (2014), og hun var gjesteprofessor for interkulturell poetikk ved Universitetet i Hamburg (2014).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg