Økonomi og næringsliv på Kiribati

Servicenæringer dominerer sysselsettingen og svarte 2002 for 75 % av BNP. Fiske og jordbruk fikk sin andel redusert fra vel 25 % i 1992 til 14,2 % 2002, men sysselsatte fortsatt 26 % av arbeidsstokken. Kokosnøtter dyrkes for salg (kopra); til eget forbruk dyrkes bananer, brødfrukt, papaya og skruepalmen (som gir bærlignende frukter). Kopra stod 2002 for 23,5 % av eksporten mot 77,1 % i 1992. Kultivering av tang begynte i midten av 1980-årene og utgjør ca. 15 % av eksportinntektene, mens haifinner svarer for 5 %. Ellers er det et utbredt husdyrhold av svin og fjærkre. Det statlige fiskeriselskapet ble nedlagt i 1991 pga. sterk nedgang i fangsten, men salg av fiskerilisenser til bl.a. Japan, Sør-Korea, Taiwan og USA er blitt en viktig inntektskilde. 2001 innbrakte lisenssalget ca. 250 mill. kr, eller fem ganger så mye som landets samlede eksport. Kiribatiere som arbeider i utlandet eller på utenlandske skip overførte over 50 mill. kr, omtrent like mye som eksportverdien.

Frem til 1979 ble fosfat utvunnet på Banaba (Ocean Island) av British Phosphate Commision, for eksport til Australia og New Zealand. Avviklingen av fosfatbrytningen, som gav Kiribati omkring 80 % av eksportinntektene og 50 % av statsinntektene, har hatt en ødeleggende virkning på landets økonomi. Renteinntekter fra et reservefond, som ble opprettet i 1956, er fortsatt en viktig inntektskilde.

Turisme er en viktig inntektskilde, og utgjør ca. 15 % av landets inntekter. Siden tusenårsskiftet har øyriket årlig hatt besøk av ca. 14 000 reisende, derav vel 4000 turister; de fleste fra Asia. Kiribati hadde ved tusenårsskiftet 200 hotellrom, men et nytt hotell med nærmere 150 rom var under bygging på Kiritimati. Siden 2001 har Norwegian Cruise Line hatt ukentlige seilinger fra Honolulu til Tabuaeran (Fanning Island).

Kiribatis viktigste handelspartnere er Bangladesh (mottar ca. 77 % av Kiribatis eksportprodukter), Australia, Japan og Fiji. Landets begrensede eksport og import av de fleste produkter gjør at landet har et permanent underskudd i handelsbalansen med utlandet.

Salg av fiskerettigheter og overføringer fra kiribatiere i utlandet er viktigste valutakilde; ca. 2000 arbeider som sjømenn på utenlandske skip. Kiribati har gode fiskebanker innen sin økonomiske sone og har solgt fiskerettigheter til Japan, Sør-Korea og Taiwan. Nesten hele Kiribatis produksjon av tang og tare eksporteres til Danmark.

De store avstandene gjør samferdselen mellom øyene vanskelig. Flyruter knytter Tarawa til flesteparten av de ytre øyene og til Tuvalu, Nauru, Fiji og Hawaii. Viktigste havneby er Betio på Tarawa. Kiribati, Tuvalu, Nauru og Marshalløyene har siden 1995 planlagt etablering av et felles regionalt flyselskap.

Øyriket har 670 km veier som kan brukes av motorkjøretøyer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.