Innenlands godstransport etter transportmåte, medregnet kabotasje. Millioner tonnkilometer.
|
Sjø |
Bane |
Vei |
Luft |
Sum |
1970 |
10 253 |
1448 |
3194 |
5 |
14 900 |
1980 |
9 794 |
1657 |
5252 |
14 |
16 717 |
1990 |
9 073 |
1632 |
8231 |
19 |
18 955 |
2000 |
13 539 |
1775 |
13 017 |
19 |
28 350 |
2010 |
16 000 |
1601 |
17 334 |
16 |
34 951 |
2019 |
17 793 |
2106 |
20 526 |
10 |
40 435 |
2022 |
17 997 |
2231 |
23 588 |
4 |
43 821 |
Endring 1970–2022 (absolutt) |
7 744 |
783 |
20 394 |
– 1 |
28 921 |
Endring 1970–2022 (relativt) |
76 % |
54 % |
639 % |
– 20 % |
194 % |
Kilde: Jørgensen og Solvoll, 2024
Sammenligner vi denne tabellene med tabellen over, ser vi at den prosentvise veksten i antall tonnkilometer, med unntak av lufttransport, har vært betydelig høyere enn veksten i antall tonn fraktet. Veksten har vært særlig stor for vegtransport.
Det betyr at godset fraktes stadig lenger, og at vegtransport er blitt mer konkurransedyktig på lengre transportavstander. Økt transportlengde for godset skyldes blant annet strukturendringer i næringslivet der produksjons- og lageranlegg sentraliseres for å utnytte stordriftsfordeler.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.