Trafikkulykker, død eller skade på trafikant eller kjøretøy som følge av kollisjon eller annet uhell under veitrafikk. I tillegg til å påføre det enkelte menneske sorg og lidelse, utgjør trafikkulykkene et stort samfunnsøkonomisk problem som følge av et høyt antall sykehusinnleggelser og sykedager. I tillegg kommer realøkonomiske tap i form av attføringstiltak, trygdeordninger, reparasjonskostnader og tapt arbeidskraft.

Norge. Sammenlignet med andre industriland har Norge et lavt antall drepte og skadede i veitrafikken. Dette gjelder både målt i forhold til antall innbyggere og i forhold til antall registrerte kjøretøy. Beregninger viser at trafikkulykkene koster samfunnet rundt 20 mrd. kroner hvert år.

I 1960-årene økte trafikkulykkene i takt med veksten i bilparken og veitrafikken. Denne utviklingen kulminerte i 1970 med 560 drepte personer i trafikken. I 1970-årene ble denne sammenhengen mellom trafikkutvikling og trafikkulykker brutt, men i årene 1981–86 var det igjen en økning i det årlige antallet skadede og drepte i veitrafikkulykker.

I årene fra 1987 og fremover har det vært en stadig nedgang i antallet drepte i trafikken per år, mens antallet skadede personer har ligget mer stabilt (ca. 11 000–12 100 per år. I 2015 ble 123 personer drept i trafikken og 674 hardt skadet. De fleste drepte er bilførere eller passasjerer i bil (180 til sammen i 2004), dernest fotgjengere og motorsyklister.

Se også trafikksikkerhet og trafikkskader.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.