Piggdekk, bildekk med ipressede pigger som øker veigrepet på isete veier, utviklet i 1960-årene. Leveres med pigger av stål eller av plastmateriale. Høyeste tillatte vekt for stålpigg er 1,8 g for personbiler (2,3 g for lette lastebiler etter spesielle forskrifter). Plastpiggen er lettere og gir mindre slitasje på veibanen. Største tillatte piggtetthet er 90–150, avhengig av hjuldimensjonen.

Bruk av piggdekk på asfalt er et forurensningsproblem pga. svevestøvet fra veibanen samtidig som det medfører betydelig slitasje på veidekket (anslagsvis 5–20 g asfaltstøv per kjørte kilometer). Det er derfor ikke tillatt å bruke piggdekk f.o.m. første mandag etter 2. påskedag t.o.m. 31. okt. (for de tre nordligste fylkene f.o.m. 1. mai t.o.m. 15. okt.), hvis ikke spesielle føreforhold gjør det nødvendig.

Piggdekk leveres også til sykler. Piggtettheten varierer, men ligger vanligvis på 100–300 pigger per dekk.

Piggdekkgebyr, lokal avgift for biler som kjører med piggdekk. Gebyrordningen er nedfelt i en forskrift fastsatt i statsråd 7. mai 1999, med hjemmel i veitrafikkloven. Gjelder for storbykommunene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Vedtak om å innføre et slikt gebyr krever samtykke fra Vegdirektoratet. Ordningen ble innført i Oslo 1. desember 1999, men avviklet 1. november 2001. Da var målet om at 80 % av bilene skulle kjøre på piggfrie vinterdekk oppnådd. 1. november 2001 ble ordningen innført i Trondheim. 1. november 2004 ble ordningen gjeninnført i Oslo.

Hensikten med gebyret er å begrense bruken av piggdekk og dermed bidra til redusert luftforurensing, færre helseskader og bedre miljø. Ordningen gjelder for personbil, buss, varebil og lastebil. Tunge kjøretøy, med totalvekt på 3500 kilo eller mer, skal betale dobbelt gebyrsats. Inntektene fra ordningen skal i sin helhet gå til kommunene. Både i Oslo og Trondheim innførte man en panteordning for innlevering av de gamle piggdekkene. Denne ordningen er beholdt i Trondheim, men ikke i Oslo.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.