Transportører med fellesskapstillatelse for kjøring innen EU/EØS, og som har hatt med og levert internasjonal last i et EØS-land, kan utføre kabotasjeoppdrag i Norge. Et polsk vogntog som kjører gods inn i Sverige har sju dager på seg før det må ut av Sverige. Sjåføren kan i løpet av denne perioden også ta en tur over til Norge for å kjøre kabotasje uten å ha med seg gods til Norge før hen må tilbake til Sverige igjen.
Det er anledning til å utføre tre kabotasjeturer i løpet av syv dager etter avsluttet fraktoppdrag til Norge. Når fraktoppdraget er avsluttet kan sjåføren ta et kabotasjeoppdrag. Kabotasje kan ikke være planlagt, men må være et tilfeldig oppdrag og må utføres med samme kjøretøy som den internasjonale transporten.
Kabotasje er tillatt innenfor Den europeiske union (EU) og er et ledd i EUs transportpolitikk og oppbygging av det frie marked med fri bevegelse av varer mellom medlemslandene. Kabotasjereglene gjelder for hele EU/EØS-området og dermed også i Norge. Norske transportører kan på samme måte ta oppdrag i de øvrige EU/EØS-landene.
Den som bestiller kabotasjeoppdrag skal forsikre seg om at kabotasjeoppdrag skjer på lovlig måte. Sjåfører som kjører kabotasje i Norge har krav på norsk allmenngjort lønnstariff. Dette gjelder ikke for den internasjonale transporten over grensen.
Utenlandske vogntog kan også utføre oppdrag innenlands i et land utenfor kabotasje-regelverket. Dette er kombinert transport, som er transport på vei som en forlengelse av frakt med tog eller skip. Frakt av egne varer er også tillatt. I kombinert transport må godset først transporteres minimum 100 kilometer med skip eller på jernbane. Veitransporten kan utføres av et utenlandsk kjøretøy opp til 150 kilometer fra jernbaneterminal eller havn til leveringsstedet (målt i luftlinje). Kjøretøy som brukes i kombinert transport kan få reduserte avgifter. I Norge er det fritak for vektgradert og miljødifferensiert årsavgift.
Yrkestransportloven regulerer transport i Norge mot vederlag.
Kommentarer (1)
skrev Einar Spurkeland
EU har nylig vedtatt nye kabotasjeregler. Når Norge har innført reglene bør artikkelen endres.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.