Kabotasje, opprinnelig innenriks kystfart, i transportterminologien utvidet til å bety transport av personer og gods med ethvert transportmiddel innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme; f.eks. en nederlandsk lastebil som frakter gods som er lastet i Oslo og skal til Trondheim. Det er anledning til å utføre 3 kabotasjeturer i løpet av 7 dager etter avsluttet fraktoppdrag til Norge. Når fraktoppdraget er avsluttet kan sjåføren ta et kabotasjeoppdrag.

Kabotasje er tillatt innenfor den europeiske union (EU)  og er et ledd i EUs transportpolitikk og oppbygging av det frie marked med fri bevegelse av varer mellom medlemslandene. Kabotasjereglene gjelder for hele EU/EØS-området og dermed også i Norge. Norske transportører kan på samme måte ta oppdrag i de øvrige EU/EØS-landene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.