Kabotasje, opprinnelig innenriks kystfart, i transportterminologien utvidet til å bety transport av personer og gods med ethvert transportmiddel innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme; f.eks. en nederlandsk lastebil som frakter gods som er lastet i Oslo og skal til Trondheim. Det er anledning til å utføre 3 kabotasjeturer i løpet av 7 dager etter avsluttet fraktoppdrag til Norge. Når fraktoppdraget er avsluttet kan sjåføren ta et kabotasjeoppdrag.

Kabotasje er tillatt innenfor den europeiske union (EU)  og er et ledd i EUs transportpolitikk og oppbygging av det frie marked med fri bevegelse av varer mellom medlemslandene. Kabotasjereglene gjelder for hele EU/EØS-området og dermed også i Norge. Norske transportører kan på samme måte ta oppdrag i de øvrige EU/EØS-landene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.