kabotasje

Lastebil med industrivarer.

Kabotasje er transport av personer og gods med et transportmiddel innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme.

Faktaboks

uttale:
kabotˈasje
etymologi:

av fransk cabotage, rett til å drive luft- eller veitransport i et definert område

Begrepet «kabotasje» er fransk avledet av latin og beskrev opprinnelig kystfart innenriks, altså et lands egen skipsnæring langs egen kyst. Senere har begrepet blitt utvidet til å omfatte «transport av personer og gods med et transportmiddel innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme.

Eksempelvis vil en nederlandsk lastebil som frakter gods til Norge, og som tar et oppdrag ved for eksempel ankomst i Oslo til Trondheim, utføre dette som et kabotasjeoppdrag. Transportører med fellesskapstillatelse for kjøring innen EU/EØS, og som har hatt med og levert internasjonal last i et EØS-land, kan utføre kabotasjeoppdrag i Norge. Et polsk vogntog som kjører gods inn i Sverige har 7 dager på seg før han må ut av Sverige. Han kan i løpet av denne perioden også da ta en tur over til Norge for å kjøre et kabotasje uten å ha med seg gods til Norge før han må tilbake til Sverige igjen.

Det er anledning til å utføre tre kabotasjeturer i løpet av syv dager etter avsluttet fraktoppdrag til Norge. Når fraktoppdraget er avsluttet kan sjåføren ta et kabotasjeoppdrag. Kabotasje kan ikke være planlagt, men må være et tilfeldig oppdrag og må utføres med samme kjøretøy som den internasjonale transporten. Det er egne regler for busstransport.

Kabotasje er tillatt innenfor Den europeiske union (EU) og er et ledd i EUs transportpolitikk og oppbygging av det frie marked med fri bevegelse av varer mellom medlemslandene. Kabotasjereglene gjelder for hele EU/EØS-området og dermed også i Norge. Norske transportører kan på samme måte ta oppdrag i de øvrige EU/EØS-landene.

Den som bestiller kabotasjeoppdrag skal forsikre seg om at kabotasjeoppdrag skjer på lovlig måte. Sjåfører som kjører kabotasje i Norge har krav på norsk allmenngjort lønnstariff. Dette gjelder ikke for den internasjonale transporten over grensen.

Utenlandske vogntog kan også utføre oppdrag innenlands i et land utenfor kabotasje-regelverket. Dette er kombinert transport, som er transport på vei som en forlengelse av frakt med tog eller skip. Frakt av egne varer er også tillatt. I kombinert transport må godset først transporteres minimum 100 kilometer med skip eller på jernbane. Veitransporten kan utføres av et utenlandsk kjøretøy opp til 150 km fra jernbaneterminal eller havn til leveringsstedet (målt i luftlinje). Kjøretøy som brukes i kombinert transport kan få reduserte avgifter. I Norge er det fritak for vektgradert og miljødifferensiert årsavgift.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (1)

skrev Einar Spurkeland

EU har nylig vedtatt nye kabotasjeregler. Når Norge har innført reglene bør artikkelen endres.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg