Lastebil med industrivarer.
Lastebil med industrivarer.

Kabotasje er transport av personer og gods med et transportmiddel innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme. Kabotasje foregår i en begrenset periode, og ikke som en permanent eller løpende aktivitet.

Faktaboks

Uttale
kabotˈasje
Etymologi

av fransk cabotage, rett til å drive luft- eller veitransport i et definert område

Begrepet «kabotasje» er et fransk ord, avledet av latin, og beskrev opprinnelig kystfart innenriks, altså et lands egen skipsnæring langs egen kyst. Senere har begrepet blitt utvidet til å omfatte transport av personer og gods med et transportmiddel innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme.

Godstransport

I godstransport er kabotasje en del av en internasjonal transport. Transportøren må krysse grensen til Norge med last for å utføre kabotasjetransport i Norge. Kabotasje kan være i en begrenset periode, og ikke permanent eller løpende aktivitet.

Transportører med fellesskapstillatelse fra et EØS-land i internasjonal godstransport til Norge kan i løpet av sju dager fra den internasjonale lasten ble losset i Norge utføre inntil tre innenlandske transporter med samme kjøretøy. Deretter må transportøren ut av landet. Sjåføren kan også utføre en av de tre kabotasjeturene i transitt gjennom et land uten å ha med internasjonal last inn i det landet. Det må legges frem bevis for hver kabotasjetur utført i Norge.

Eksempelvis vil en nederlandsk lastebil som frakter gods til Norge, og som tar et oppdrag ved for eksempel ankomst i Oslo til Trondheim, utføre dette som et kabotasjeoppdrag.

Persontransport

Det er tillatt for utenlandske busselskap å utføre persontransport på norske veier i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.

Sentrale bestemmelser

Transportører med fellesskapstillatelse for kjøring innen EU/EØS, og som har hatt med og levert internasjonal last i et EØS-land, kan utføre kabotasjeoppdrag i Norge. Et polsk vogntog som kjører gods inn i Sverige har sju dager på seg før det må ut av Sverige. Sjåføren kan i løpet av denne perioden også ta en tur over til Norge for å kjøre kabotasje uten å ha med seg gods til Norge før hen må tilbake til Sverige igjen.

Det er anledning til å utføre tre kabotasjeturer i løpet av syv dager etter avsluttet fraktoppdrag til Norge. Når fraktoppdraget er avsluttet kan sjåføren ta et kabotasjeoppdrag. Kabotasje kan ikke være planlagt, men må være et tilfeldig oppdrag og må utføres med samme kjøretøy som den internasjonale transporten.

Kabotasje er tillatt innenfor Den europeiske union (EU) og er et ledd i EUs transportpolitikk og oppbygging av det frie marked med fri bevegelse av varer mellom medlemslandene. Kabotasjereglene gjelder for hele EU/EØS-området og dermed også i Norge. Norske transportører kan på samme måte ta oppdrag i de øvrige EU/EØS-landene.

Den som bestiller kabotasjeoppdrag skal forsikre seg om at kabotasjeoppdrag skjer på lovlig måte. Sjåfører som kjører kabotasje i Norge har krav på norsk allmenngjort lønnstariff. Dette gjelder ikke for den internasjonale transporten over grensen.

Utenlandske vogntog kan også utføre oppdrag innenlands i et land utenfor kabotasje-regelverket. Dette er kombinert transport, som er transport på vei som en forlengelse av frakt med tog eller skip. Frakt av egne varer er også tillatt. I kombinert transport må godset først transporteres minimum 100 kilometer med skip eller på jernbane. Veitransporten kan utføres av et utenlandsk kjøretøy opp til 150 kilometer fra jernbaneterminal eller havn til leveringsstedet (målt i luftlinje). Kjøretøy som brukes i kombinert transport kan få reduserte avgifter. I Norge er det fritak for vektgradert og miljødifferensiert årsavgift.

Yrkestransportloven regulerer transport i Norge mot vederlag.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (1)

skrev Einar Spurkeland

EU har nylig vedtatt nye kabotasjeregler. Når Norge har innført reglene bør artikkelen endres.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg