Overholdelse av trafikkreglene betinger politikontroll og straffereaksjoner. Det brukes klart mest ressurser på å overvåke kjørehastigheten, men også mobilbruk og annen kjøreadferd kontrolleres.
Økt politikontroll og økt bruk av automatiske trafikkontroller øker bilistenes anslag på sjansene for å bli tatt. Det signaliserer også at myndighetene ser på trafikklovbrudd som alvorlige, og det har isolert sett positiv virkning på kjøreadferden.
Mindre alvorlige lovbrudd straffes med forenklede forelegg. Det er bøter som er like for alle personer for samme forseelse. For alvorlige lovbrudd, som svært høye fartsovertredelser og kjøring i ruspåvirket tilstand, avgjøres straffen med lov og dom. Da er inndragning av førerkort og fengsel aktuelle straffereaksjoner.
Forenklede forelegg er lette å administrere, men de er mer avskrekkende for fattige enn rike. Derfor ble det i 2011 innført såkalt prikkbelastning hvor bilførerne får prikker i førerkortet avhengig av alvorligheten på lovbruddet. Hvis de får mer enn et gitt antall prikker innen en bestemt tidsperiode, mister de førerkortet. Dermed vil de med god råd også avskrekkes fra å gjøre mindre trafikklovbrudd.
Omfanget av politikontroller har ikke økt etter tusenårsskiftet, men økt bruk av automatiske trafikkontroller og litt økte straffer har bidradd med et fall på rundt 5 prosent i antall alvorlig skadde og drepte i denne perioden.
Straff og politikontroll er komplementære virkemidler. Med det menes det at å øke omfanget av politikontroll har større avskrekkende virkning desto høyere straffen er og at straffeskjerpelse har større effekt desto større sjansene er for å bli tatt. Ettersom det er mye billigere å øke straffen (særlig bøter) enn å øke omfanget av politikontroller, vil det ut fra en samfunnsøkonomisk vurdering være fornuftig å bruke høye bøter mye. De bør dog ikke være så høye at de strider mot folks rettsoppfatninger.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.