Siden skutemaleriet er et portrett av et bestemt skip, må alle detaljer være gjengitt troverdig og fullstendig. Skipstype, skrog, master og rigg med tauverk og seil må være i full overensstemmelse med den reelle modellen. Om det gjelder et dampskip, må skorsteinen innfri tekniske spesifikasjoner og skildringen av røyken må stemme overens med værforholdene. De samme krav til autentisitet gjelder farger.
Med sakkyndige oppdragsgivere var det høye forventninger til malernes maritime kunnskaper. Dokumentasjon av skipets faktiske utseende går foran skildring av vær, vind og miljø. Likevel er det vesentlig at fremstillingen gir inntrykk av at skipet flyter fritt og bevegelig i sjøens krusninger eller små bølger.
Andre skip og utsnitt av en havn kan danne en nøytral omgivelse eller bakgrunn for skipsportrettet. I den grad mannskap og skipsoffiserer er inkludert, er deres aktiviteter om bord redegjort for med saklig innsikt.
I et typisk skutemaleri blir skipet portrettert en godværsdag med flau vind. Skipet blir fortrinnsvis fremstilt fra siden, av og til i flere vinkler i samme bilde. Vinden fyller seilene og flagget vaier i en mast eller i akterenden. Vimpler blafrer i vinden. En tekstlinje med opplysninger om skipstype og skipets navn kan være påført på nedre del av lerretet eller på rammen. Kapteinens eller rederens navn kan være inkludert. Det samme gjelder stedsangivelse.
Den tyske termen er Kapitänsbild (kapteinsbilde). Denne betegnelsen minner om at det ofte var kapteinen eller offiserer som bestilte et portrett av skipet, enten til seg selv eller på vegne av mannskap eller reder.
På grunn av motivets egenart har majoriteten av skutemalerier et rektangulært format. Vanligvis fyller skipet store deler av bildeflaten. De ytre målene varierer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.