Thomas Fearnley

Faktaboks

Uttale
fˈærnli
Født
27. desember 1802
Død
16. januar 1842
Fødested
Fredrikshald (nå Halden)
Dødssted
München, Tyskland
Thomas Fearnely er ved siden av J.C. Dahl vår betydeligste maler i årtiene etter 1814. Han ville gi de store, samlende naturtolkninger, en idealkunst med strengt komponerte landskapsmalerier.
Thomas Fearnley av . Falt i det fri (Public domain)

Hans store atelierkomposisjoner har en kjølig monumental holdning med smak for det mektige og vilt romantiske i yndlingsmotivene. Her i Grindelwaldgletsjeren (1838). Bildet befinner seg på Nasjonalgalleriet i Oslo.

Grindelwaldbreen av . Falt i det fri (Public domain)
Slindebirken (1839) er et av Fearnleys hovedverker. Bildet befinner seg på Nasjonalgalleriet i Oslo.
Slindebirken av . Falt i det fri (Public domain)

Thomas Fearnley er ved siden av J.C. Dahl vår betydeligste maler i årtiene etter 1814. Han ville gi de store, samlende naturtolkninger, en idealkunst med strengt komponerte landskapsmalerier.

Fearnley er født i Halden. Han er bror av C. F. Fearnley. Årene 1819–21 var han elev ved Tegneskolen, han studerte på kunstakademiet i København i 1821–23 og i Stockholm under Carl Johan Fahlcrantz i 1823–27. Han foretok to studiereiser i Norge; i 1824 og 1826. På den siste traff han J. C. Dahl i Sogn og ble begeistret for hans virkelighetsnære kunst. Etter et nytt opphold i København i 1827–28, og en ny Norges-reise, drog han høsten 1828 til Tyskland og var i 1½ år (1829–30) Dahls elev i Dresden. Der lærte han også Caspar D. Friedrichs kunst å kjenne. Årene 1830–32 bodde han i München.

I september 1832 drog han over Venezia til Roma og besøkte neste sommer Sicilia, men malte ellers mest i småbyene sør for Napoli: Castellammare, Amalfi, Sorrento, Capri. Over Sveits (Meiringen, Grindelwald) drog han sommeren 1835 til Paris, besøkte neste år London, der han lærte John Constables og William Turners bilder å kjenne, og malte sommeren 1836 i Norge (Kongsbergtraktene og Romsdal). Etter et nytt 1½ års opphold i England reiste han sommeren 1838 over Tyskland og Sveits igjen til Norge. Sommeren 1839 var han på studiereise til Sogn og Hardanger sammen med den tyske maleren Andreas Achenbach og polakken Breslauer. Høsten 1840 brøt han igjen opp, oppholdt seg et år i Amsterdam og fortsatte så til München, hvor han døde.

Dahls «naturvei» ble det faste grunnlag for Fearnleys egne, mer eklektiske kunst. Hans store atelierkomposisjoner har en kjølig monumental holdning med smak for det mektige og vilt romantiske i yndlingsmotivene, ødemark og fosser, og med sterk vekt på bildets arkitektoniske oppbygging. Friskere og mer umiddelbar er han i sine mange skisser og småbilder. Særlig de fra Italia når høyt i lysfylde og myke, fint samstemte fargetoner, men også hans skisser fra Norge, Sveits og England viser ham som en rikt begavet maler.

Nasjonalgalleriet i Oslo eier foruten hovedverkene Labrofossen (1837), Grindelwaldgletsjeren (1838) og Slindebirken (1839) til sammen 54 av hans mindre bilder og skisser og dessuten en rekke tegninger. Også Bergen Billedgalleri og Rasmus Meyers samlinger, Nationalmuseum i Stockholm, Thorvaldsens museum og flere tyske museer har arbeider av Fearnley.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Nature's way: romantic landscapes from Norway, publ. by The Whitworth Gallery, University of Manchester, 1993 (utstillingskatalog)
  • Thomas Fearnley : européeren: familiens hyllest, 1995 (Astrup Fearnley museet for moderne kunst. Katalog, 6)
  • Thomas Fearnley 1802-1842, 1986 (utstilling: Blaafarveværket, 1986)
  • Willoch, Sigurd: Maleren Thomas Fearnley, 1932
  • Willoch, Sigurd & Henning Alsvik: Thomas Fearnleys tegninger, 1952

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg