Som så ofte i murkirker fra denne tiden, kan man få inntrykk av at arkitekten har forsøkt å skape en nasjonal og historisk illusjon, som om det skulle være en gammel middelalderkirke med ombygninger og nyinnredning fra forskjellige perioder i etterreformatorisk tid.
Det mektige interiøret med sitt brede og høye skip domineres av en rekke med kolossalsøyler som bærer rundbuer langs hver langside. I koret er et høyt brystningspanel det dominerende element i harmoni med altertavlens barokke portalform. Interiørets virkningsfulle farger mot de hvite veggene ble nøye samstemt av Domenico Erdmann og dekorasjonsmalingen utført av hans elev og assistent Ola Seter. Fargene med rødt, dodenkopf, grå marmorering og tilnærmet svart er typisk også for Erdmanns mange kirkerestaureringer fra mellomkrigstiden.
Alterbildet viser Jesus i Getsemane og er malt av Eilif Peterssen. Døpefonten ble tegnet av Nordhagen og har en uvanlig utforming, der utskårne evangelistsymboler understøtter den øvre delen med sine stiliserte og forgyldte vinger.
Prekestolen har akantusskurd i denne tidens fortolkning. Et dominerende innslag blant inventaret er for øvrig de store lysekronene som med sin særpregete lyktform og svungne armer tegnet av Nordhagen, er nok et eksempel på denne periodens frie håndtering av barokkens former.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.