Det albanske medielandskapet domineres av fire-fem store mediekonglomerater som eies av noen få familier. Mange av eierne har forskjellige politiske og økonomiske interesser som får påvirke medienes redaksjonelle innhold.
Allmennkringkasteren Radio Televizioni Shqiptar (RTSH) er kronisk underfinansiert og sårbar for politisk innflytelse. Regjeringen har også mulighet til å utnevne styrelederen i reguleringsmyndigheten Autoriteti i Mediave Audiovizive (AMA) og utøve innflytelse på denne måten. Regjeringens nye medie- og informasjonsbyrå (Agjencia për Media dhe Informim, MIA) som skal overse all regjeringskommunikasjon, overvåke sosiale medier og gjennomføre meningsmålinger, fungerer i praksis som et bona fide propagandaministerium.
Politikerne er de største produsentene av hatefulle ytringer, splittelse, desinformasjon og polarisering, blant annet på grunn av deres allestedsnærværende tilstedeværelse i media og bruk av sosiale medier.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.