I dag behøver man verken gå «på posten» eller «i banken» for å betale regninger. En PC eller mobiltelefon gir tilgang til nettbank, og når man logger inn, kan man girere, betale eFaktura eller opprette AutoGiro.

Faktura kombinert med giroblankett, en vanlig løsning fra 1980-tallet for både postgiro og bankgiro.

.
Lisens: CC BY 2.0

Betalingsformidling er overføring av penger fra kjøper til selger. Ordet brukes også om den tekniske og formelle overføringen når penger skifter eier.

I dag foretas de fleste betalinger i Norge ved elektroniske overføringer mellom bankkontoer. Selv om kontanter fortsatt er gyldig betalingsmiddel, har utviklingen skapt helt nye betalingsløsninger.

Metoder

De viktigste metodene for betalingsformidling i dag er

  • betaling med kort
  • betaling med mobil
  • betaling ved girering

Betalingskort (bankkort) kan deles i to hovedgrupper: debetkort med fortløpende avregning og kredittkort med betalingsutsettelse. Betaling med kort i betalingsterminaler eller nettbank (innført rundt 2000) er i dag viktigste betalingsformidlingssystem i Norge.

Betaling med mobil kan gjøres med mobiltelefon, smartklokke eller armbånd. Metoden har vokst de siste årene, men den utgjorde kun rundt fem prosent av betalingstransaksjonene i 2020. I Norge har bankene samlet seg om en løsning kalt Vipps.

Betaling ved girering: Her har nettbank i stor utstrekning overtatt for de tradisjonelle tjenestene postgiro og bankgiro, og benyttes ved betaling når utstedt faktura skal betales. I tillegg har dagens regnskapssystemer betalingsløsninger som leverer betalingsoppdrag på fil til bankene. Disse løsningene kombineres med AvtaleGiro og/eller eFaktura og brukes mye til faste betalinger eller pengeoverføringer.

Kontanter og minibankuttak utgjør bare en liten andel (anslått til tre prosent i 2020), og det samme gjelder egne kortselskapers betalingsløsninger og nye, spesielle betalingsapper.

Historikk

Et kassaapparat benyttet ved kontantkjøp i butikker. I dag har de fleste varer strekkoder som skannes i kassa, men talltastatur finnes fortsatt og kan brukes ved ukodede varer eller når strekkodene er uleselige.

Behovet for betalingssystemer

Overgangen fra naturalhusholdning til pengehusholdning i Norge tok fart tidlig på 1800-tallet med økt handel både nasjonalt og over landegrensene. Industrialiseringen senere på 1800-tallet forsterket overgangen til pengesamfunn og spesialisering, med lønnet arbeid til erstatning for tidligere selvforsyning supplert med byttehandel.

I lokale handelsrelasjoner kunne varer enkelt betales med kontanter, men når det var avstand mellom kjøper (debitor) og selger (kreditor), oppsto behov for å overføre (formidle) betalingen. Det samme gjaldt betaling for tjenester, oppgjør for utestående fordringer, og velvillige donasjoner og pengegaver.

I Norge har to aktører vært dominerende i betalingsformidlingen opp gjennom tidene: postverket og bankene.

Betalingsformidling gjennom posten

Verdibrev (bankobrev) ble benyttet til betalingsformidling fra 1700-tallet og er fortsatt et postalt tilbud selv om det spiller en liten rolle i betalingsformidlingen.

.
Lisens: CC BY 2.0

Postverket hadde befordret «kongens penger» helt fra oppstarten i 1647. Fra 1745 kunne også allmennheten sende verdibrev for overføring av kontanter. Postverket var lenge enerådende i betalingsformidling med sitt nettverk av postruter og postkontorer. Senere kom postanvisninger og skreddersydde løsninger som postoppkrav og postkreditiver.

I 1900 hadde Postverket en pengeomsetning på 23,6 milliarder kroner, og det tilsvarte rundt 60 prosent av betalingsformidlingen i Norge. I 1908 ble postinkassasjoner innført som nytt tjenestetilbud tilpasset handelsomsetningen. Senere ble tilbudet en integrert del av postgirosystemet som ble innført i 1943.

Betalingsformidling gjennom bankene

Veksler (en forløper til sjekker) var bankenes første tilbud i betalingsformidlingen.
.
Lisens: CC BY 2.0

Bankene (sparebanker fra 1822 og forretningsbanker fra 1848) var først og fremst innrettet mot kredittformidling (sparing og lån) og med betjening av den enkelte kunde. Til formidling mellom kunder utstedte bankene etter hvert også veksler (gjeldsbrev) og tilsvarende. For at oppgjør skulle finne sted, måtte disse imidlertid formidles gjennom postverket når kjøper og selger ikke holdt til på samme sted.

Sjekker, som var et gammelt betalingsinstrument, fikk et stort oppsving i betalingsformidlingen på 1970-tallet da det ble vanlig med utbetaling av lønn via bankkonto, men først og fremst i nærhandelen og som erstatning for kontanter.

Postgiro

Postanvisning ble fra 1883 nytt tilbud fra Postverket til betalingsformidling.

Postgiro ble etablert i Norge i 1943 som landets første kontobaserte system for betalingsformidling. Postverket hadde kompetanse gjennom internasjonalt samarbeid og hadde lenge sett fram til å innføre tjenesten i Norge.

Tjenestetilbudet ble lansert med hovedkontor og felles konteringsenhet i Oslo som forenklet overføringen mellom konti, og med hurtigere overføring av pengene, mens inn- og utbetaling skjedde ved landets postkontorer og landpostbud. NRK (lisensbetaling) og Norsk Tipping AS ble tidlig store brukere av tjenesten.

Bankgiro

Enkelte banker gikk sammen og etablerte tilsvarende tjenestetilbud i 1946. Etter hvert kom stadig nye banker med i ordningen. Siden man ikke hadde felles konteringsenhet, tok betalingsoverføringen lengre tid, med avregning i etterkant mellom bankene – tilsvarende ordningen med veksler og sjekker.

I 1955 hadde postgiro 90 prosent av girotransaksjonene i Norge, mens alle bankene til sammen hadde 10 prosent – og 20 prosent av pengeomsetningen.

Betalingssentral

Med egen postgirokonto kunne man «betale regningene i postkassen», og det behøvde ikke være svimlende beløp.

Både Postverket og bankene investerte i ny datateknologi fra 1960-tallet. I 1968 tok postgiro i bruk OCR-lesing som var effektiv, rasjonell og sikrere. Enkelte større banker investerte tilsvarende, men fikk ikke samme effekt i transaksjonsbehandlingen så lenge ikke andre og mindre banker var med.

Først i 1972 fikk bankene sin egen felles betalingssentral (BBS) og kunne foreta kontering like effektivt som Postgirokontoret. Dette ga resultater; tre år senere – i 1975 – hadde bankgiro kommet opp i 29 prosent andel av antall girotransaksjoner. Omsetningen i kroner hadde imidlertid kun økt til en andel på 23 prosent.

Tjenesteutvikling

Betalingskort
Eksempler på kredittkort (til venstre), og debetkort og kredittkort utstedt av banker (til høyre). Disse bankkortene erstatter kontanter og benyttes i betalingsterminaler i butikker, med videre.
Betalingskort
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Fra slutten av 1970-tallet, etter at mange bedriftskunder også hadde investert i datateknologi, etablerte både bankene og Postgiro egne tjenester for elektronisk overføring av oppdrag. Disse tjenestene ble kalt direkte debitering, direkte remittering og lignende, og ble for eksempel brukt til innkreving av husleie, medlemskontingent og andre faste betalingsoppdrag.

I takt med at innenlandsk betalingsformidling ble modernisert, ble også betalinger over landegrensene forbedret. Internasjonale betalinger via sjekk og telex gjennom banker ble kraftig forbedret ved etableringen av SWIFT i 1973, og med betalingsutveksling fra 1977. Postgiro hadde gireringer over landegrensene fra 1959, og utvidet tilbudet gjennom etableringen av Eurogiro fra 1993.

I 1994 kom også løsninger for å registrere betalingsoppdrag per telefon (telegiro). Tjenesten ble kalt kontofon. Kundene ble utstyrt med en egen kodebrikke for sikker identifisering, og ble i praksis gitt adgang til bankenes bedriftsterminal.

Konkurransefortrinn

En giroblankett fra nyere tid, her benyttet til innsamling til veldedig formål.

I 1996 ble girosystemet evaluert i en egen NOU. Blant funnene i utredningen var at per 1994 – 22 år etter at bankene hadde fått sin egen felles betalingssentral (BBS) – var postgirosystemet fortsatt største tjenesteleverandør med cirka 60 prosent av giroomsetningen, mens BBS (bankene) hadde 40 prosent av en samlet omsetning på 4700 milliarder kroner.

På dette tidspunktet var de funksjonelle, tekniske og praktiske løsningene til postgiro og bankgiro nokså like. Den store forskjellen lå i det økonomiske ved at bankene kunne tilby renter på innestående saldo i banksystemet og benyttet da dette også som salgsargument. Myndighetene tillot derimot ikke Postverket å gi kundene renter på innestående saldo på postgirokonti.

Når postgiro like fullt var foretrukket i så stort omfang, kan dette forklares med en kombinasjon av bedre tilgjengelighet (postkontorer og røde postkasser), samt portofri og raskere fremsending av gireringsoppdragene. Store kunder som hadde fokus på cash flow (kontantstrømmen) kunne velge postgiro ved selve betalingsoverføringen, for deretter raskt å sette inn pengene på rentebærende bankkonti.

Fellesløsninger

Symbolet til Vipps-appen

Alt fra 1960-tallet ble det fra myndigheter, politikere og andre arbeidet for å slå sammen de to betalingssystemene, eller i det minste benytte felles blanketter. For kundene kunne dette vært en forenkling, men operatørene var skeptiske siden en slik løsning ville ha uheldig innvirkning på driften. De var spesielt bekymret for at den ene operatøren ble sittende med de administrative kostnadene, mens den andre ville oppnå transaksjonsgevinstene.

BBS lanserte i 1992 ordningen brevgiro og ble «over natta» Postverkets største brevkunde. Da BBS tre år senere organiserte innsamling av giroblanketter ved egne postkasser og innsending, satte Samferdselsdepartementet en stopper med begrunnelse at det var brudd på postmonopolet.

I 1996 ble Postgiro og BBS enige om å utvikle og innføre felles giroblanketter.

Ett girosystem

Selv om Posten med postgiro var først, størst og funksjonelt overlegen bankenes betalingsformidlingstilbud, ble både postgirosystemet og Postgirokontoret borte. Postgiro og Postsparebanken ble først slått sammen til Postbanken (1995), og denne ble oppkjøpt av Den norske Bank i 1999.

Dermed var det duket for ett system. Navnet ble brevgiro, iblant omtalt som bankgiro. Blanketter finnes fortsatt, men anvendes nå kun av de som faller utenfor det «digitale fellesskapet» – i en tid hvor bankkort, nettbank og Vipps har overtatt betalingsformidlingen.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Haare, Harald og Solheim, Jon A. (2011): Utviklingen av det norske betalingssystemet i perioden 1945–2010, med særlig vekt på Norges Banks rolle.
  • Thue, Lars (1997): Alltid underveis: Postverkets historie gjennom 350 år

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg